Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Trauma, italiensk film fra 1993

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 106 minutter

Morderen dreper i regn og kveler sine offere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.06.2018]

Den unge kvinnen, Aura (Asia Argento), lider av anoreksi. Da hun rømmer fra et psykiatrisk sykehus møter hun en ung mann, David (Christopher Rydell). Han tilbyr henne å bli hos ham i stedet for å gå tilbake til sykehuset. Samtidig finner en rekke mord, på tidligere og nåværende sykehuspersonell, sted. Morderen har et fast mønster. Han går etter sykehuspersonell og myrder dem med kvelingsverktøyet garotte på regnfulle dager. Når hennes far blir myrdet sammen med sin mor, samler Aura og David seg for å finne morderen. Hun vil vite hvem som drepte hennes foreldre. Det blir en spennende og intens jakt, der de snirkler seg inn mot morderen som nærmest leker med dem...

Annonse:

Filmen åpner med en drapsscene av en sykepleier som kuttes hodet av med en tynn streng. Dette drapsverktøyet blir morderens varemerke gjennom hele filmen. Like etter får vi se en mann som kommer kjørende og oppdager en pen ung dame på utsiden av en bro. Han stopper og plukker henne opp. Og vipps er hovedpersonen, Aura, med i filmen. Hovedrollen er bekledd av Asia Argento, som er regissørens egen datter. Det må være litt rart for henne å spille denne rollen, særlig nakenscenene, når hun skal se sin egen far i øynene.

Jeg er stor Dario Argentofan og denne filmen er en typisk film i rett i hans gate. Argento viser at han kan lage flere filmer på mer eller mindre samme formel hver gang. Trauma er et greit tilskudd i rekken, selv om filmen på langt nær er blant hans aller beste filmer. Heldigvis er den ikke blant de dårligste heller og har noen kule elementer med seg. Det er også forsøk på litt humor mellom slagene.

Dario Argento liker å flørte med det alternative og det gjør han også med denne filmen. Vi får blant annet noen skumle scener der en dame tar kontakt med ånder. Jeg rynker også på nesen i noen scener: Kan man egentlig skrike etter man har blitt kappet hodet av? Men som vanlig er det kule med denne filmen å gjette hvem den egentlige morderen er. Morderen holdes også lenge skjult i filmen.

Det blir mange nasty hodeavkappingsscener. Blant annet en i en heissjakt der hodet blir kuttet av. Effektene er levert av effektmester Tom Savini. Han har skapt mye bra i sin karrière og viser også med denne filmen at han kan skape bra død, drap og blodig moro. Igjen har Dario Argento klart å skape en morder med en ny måte å drepe folk på. Denne gangen er det en automatisk vaierstrammer som gjør jobben og lar hodene rulle.

Konklusjon
Jeg har sett Dario Argento bedre som filmskaper før, men likevel klarer jeg ikke helt å misslike filmen helt. Den har jo sine stunder og har en grei avrundign på det hele. Hele filmen begynner litt rart og traust, men når løsningen kommer, er dette mer gjennomtenkt enn du først aner, selv om jeg ikke kjøper helt betydningen av det alternative i filmen. Som vanlig er det en liten tvist på slutten. Det som ser ut som et litt opplagt mordmysterium har sin lille tvist mot slutten. Med andre ord pleier Dario Argento å lure oss, og klarer det også denne gangen. Det gjør at jeg er mer fornøyd med filmen etter å ha sett alt, enn underveis i filmen.

Terningkast: 4-




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Giallo - Gul, gal, plaget morder med taxien som felle
- Mother of tears - Den tredje heksefilmen til Argento
- Do You Like Hitchcock? - Dario Argento med hyllest til Hitchcock
- Pokerspilleren - Poker med livet som innsats
- Sleepless - Frustrasjonens varierende mester glimter til igjen
- The Phantom of the Opera - Forsøk på grøsser om Operafantomet
- Stendhal's Syndrome - Etterforsker sliter med hallusinasjoner
- Opera - En vaklende og falmet mester
- Phenomena - Herlig mystikk med en gal morder
- Tenebre - Originalt mordmysterium fra Argento
- Inferno - Estetisk, drømmende og mystisk i litt av en jokerfilm
- Suspiria - Skrekkmesterverk av de sjeldne!
- Profondo rosso - Solid og svært spennende skrekkverk!
- The Cat O'Nine Tails - Reporteren og den blinde i forsøker å avsløre en morder
- Four Flies on Grey Velvet - Mordermysterium med snert
- The Bird with the Crystal Plumage - Argentos første film er et effektivt mordermysterium

Diskusjon

Omtalespalte: Giallo-film

Den opprinnelige giallo-filmen var italienske skrekk-thrillere fra 60- og 70-tallet der et mordmysterium driver handlingen fremover og hvor morderen ofte begår veldig voldelige drap. Diverse gjennomgående elementer som mørke skinnhansker, stikkvåpen og at morderen er skjult for seeren, er klassiske og typiske elementer. Betegnelsen giallo kommer fra det italienske ordet ’gul’ som var fargen på filmomslagene på denne tiden.

Giallo-filmen ansees som en klar forgjenger til den amerikanske slasher-filmen, og store navn innen genren er særlig Mario Bava og Dario Argento.
Les flere spalteomtaler: Giallo-film
Underspalter:
- Skrekkfilm - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,6 av 6 - 17 stemmer)

Kritikker i media

  • Horrorview.com
  • Horror.com.pl
  • Filmfront
  • slantmagazine.com
  • EmanuelLevy.Com
  • Cinemafantastique.net
  • Freeze Dried Movies
  • Hometheaterinfo.com
  • Moria.co.nz
  • Jackasscritics.com
  • Eyeforfilm.co.uk
  • Filmfreakcentral.net
  • Terrortrap.com

Land:

Italia, USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.