Anmeldelse av Croods (The Croods), amerikansk film fra 2013

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: Alle år

Croods - Trailer 01.01.1970

Huleboeranimasjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.05.2018]

Vi får her fortalt historien om familien Croods. De har overlevd alle deres bekjentskaper og forsvarer seg sammen som en familie. Det er bare det at deres forsvarsteknikk gjør livet veldig mørkt og trist. De lever nemlig nesten konstant i en hule og får knapt se solen før de må legge seg igjen. Faren Grug har lært dem at de må være redd for alt for å overleve. Den sterke faren styrer familien med jernhånd og liker at andre er avhengig av ham. Men en dag møter hans datter en ny gutt ved navn Guy. Han har til og med lært seg å lage ild og er en problemløser av rang. Når den trygge hulen en dag raser sammen, forsøker Guy å lede familien mot det ukjente i søken etter et nytt og bedre liv. Det er dog ikke like lett å snakke vett til faren Grug, som ser på Guy som en utfordrer til å lede flokken...

Flintstones møter Nemo
Konseptet for Croods er litt småartig. Jeg er stor fan av Pixar og eksempelvis ‘Oppdrag Nemo’, og også her blir man med på en lang reise for å redde familien. Men her er det fint lite under havoverflaten. Dette beveger seg mer i Flintstonesland med kreative løsninger på det aller meste. Med alle disse løsningene gjør man det mer eller mindre umulige mulig. Noen ting kan virke litt vel konstruert, men til syvende og sist er dette en bra artig film å se.

Morsomheter for hele familien
Croods er tvers igjennom koselig underholdning for hele familien. Dette er svært barnevennlig i tillegg til at også de voksne ler og koser seg med kvalitetsvitser servert og pennført av blant annet humorverdenens ‘Grand old men’: John Cleese. Det gjør at jeg ler høyt av noen morsomhetene og smiler med av mange av de andre. Jeg synes man har fått veldig mye ut av settingen og konseptet er skrudd til minst et par hakk slik at det aldri blir kjedelig.

Enkel sjarme
Rollefigurene er i overkant enkle til tider, men det er jo litt av sjarmen med slike filmer. Her er det humoren som står i sentrum og rollefigurene er konstruert rundt dem for å få oss til å le. Men jo mer jeg ble kjent med gjengen, jo bedre likte jeg dem. Alle har sin sjarme og når det er så mye hjertevarme som man finner her, så kan man nesten ikke trå feil. Jeg tror også barna klarer å relatere seg til figurene. Tematikken er jo også grei. Det gjelder å stole på deg selv.

Småskummelt for de minste
Filmen tar også barna litt på alvor når det gjelder å skape spenning. Noen av scenene er jo kanskje litt for skumle for de aller yngste, men jeg liker at man forsøker utfordre dem litt. Denne filmen tar de garantert ikke skade av. Du møter familien Croods som forsøker å skaffe mat på bordet og samtidig kjempe mot alle farer som møter dem i form av sabeltanntigere og kjøttetende jegere i forskjellig form.

Flott animasjon og digge bilder
Filmen ser jo også fantastisk ut. Det er så mange detaljer og animatørene har virkelig gjort sitt ytterste for at vi skal nesten bli slått i bakken av Hollywoods flotteste dataanimerte steinaldernatur. Det er også svært mye kreativitet i både vitser og utseende på ting. I tillegg er karakterene lett å bli glad i. Manusmessig flyter alt best i begynnelsen. Mot slutten gjentar filmen seg litt for mye og tar litt av i kampen for å underholde.

Oppsummering
Croods fungerer faktisk bedre enn forventet. Dette er et lite stykke bak favoritter som Istid, Se Opp og Shrek, men denne filmen har også nok til å fare med at den geleider deg trygt gjennom en filmkveld. Croods er dog litt saft gjennomført og for de som ikke liker det superkoselig, kan dette fort bli litt for mye av det gode. Det at ting føles litt oppskriftmessig til tider, gjør at filmen faller noe i mine øyne. Men jeg ruller en solid firer for denne filmen som ikke er så dum som den ser ut til.

- Lilo & Stitch - Disney trår til igjen!

30.03.2013 sier Jacob: :)
21.03.2013 sier Tore Andre Øyås: Ah, igjen er du en reddende engel da jeg ikke rakk å få sett denne, selv om jeg absolutt hadde lyst... Noe å glede seg til på dvd/blu-ray da! ;)

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm

• Heftig