Anmeldelse av Lasten (Cargo), australsk film fra 2017

Drama, Thriller Spilletid: 105 minutter

Martin Freeman gjør en solid rolletolkning

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 21.05.2018]

En far trosser en grusom epidemi for å lete etter noen som kan beskytte og passe på det lille barnet hans i den australske villmarken.

Netflixfilmen har ingen ringere enn Hobbiten-stjernen Martin Freeman i hovedrollen. Han spiller en far som må gjøre alt han kan for å få datteren sin i sikkerhet etter at en grusom epidemi herjer i villmarken. Filmen starter med at Andy (Freeman) og kona Kay (Susie Porter) har fått motorstopp ute på sjøen. De er i ferd med å gå tom for mat, og svømmer til land for å skaffe mer mat. Samtidig har det skjedd store ting ute i villmarken, der mennesker har blitt til zombier. Kay som prøvde å finne mer mat på båten, blir bitt av en slik skapning. Hun har da ikke veldig lenge igjen å leve.

Da familien omsider kommer seg i land, finner de en bil som er gått tom for drivstoff. Andy fyller på drivstoff fra en kanne som står like ved bilen. De drar sammen inn til byen for å finne mer mat, da de plutselig krasjer inn i et tre. Kay biter Andy slik at han heller ikke har lenge igjen å leve. Kay overlever ikke, så da må Andy ta med seg dattera ut for å finne noen som kan overta henne etter at han er død. Med seg på turen har Andy en klokke som sier hvor lenge han har igjen. Gjennom farer og mystiske skapninger må han trosse de smertene han har fått av bittet fra kona. Samtidig treffer han på en liten jentunge som hjelper dem på reisen.

/filer/Stian/Lasten ( Cargo)/cargo-1.jpg

Martin Freeman overbeviser i rollen som Andy
Jeg er neppe alene hvis jeg sier at Netflix-filmene sjelden holder et høyt nivå hvis man skal sammenligne de med de store Hollywood-produksjonene. Men Netflix skal ha skryt for at de forsøker å lage filmer som er på et visst nivå. Jeg hadde ikke hørt om filmen før jeg så traileren på den, og ut ifra den ble jeg veldig interessert. Så da 'Cargo' ankom norsk Netflix for noen dager siden, fikk jeg det jeg forventet. Martin Freeman har gjort mange ulike rolletolkninger i sin karriere, og her må jeg si at Netflix har truffet blink. Freeman spiller rollen som Andy på en overbevisende måte, som uten tvil også løfter denne filmen flere hakk.

Freeman er jo kjent fra andre filmer som Hobbitentrilogien og den første sesongen av Fargo, som undertegnede synes han fungerer ypperlig i. 'Lasten' har en veldig spennende begynnelse, der man fort ser at alt er ikke som det en gang var.

/filer/Stian/Lasten ( Cargo)/Cargo 2.jpg

Spenningen forsvinner litt rundt midtveis
Filmen mister spennignen litt halvveis, men når skuespillerprestasjonen fra Freeman er såpass bra, veier det opp for mye. Filmen står oppført som en grøsser/thriller, men da filmen så å si ikke er noe skremmende, vil jeg beskrive dette mer som en dramathriller. Lasten er en av få Netflix-filmer som har en ekstra dybde. Det gjør filmen troverdig nok, selv om den kanskje kan virke litt ensformig og langtekkelig for noen. Det er dog noen biroller som ikke henger helt på greip. Dette ødelegger litt for resten av filmen.

Regissører er Ben Howling og Yolanda Ramke. De har klart å lage en film som til syvende og sist er ganske så bra skrudd sammen. Bare det at de har klart å få med seg Martin Freeman er imponerende. Jeg nevnte at starten på filmen var spennende og interessant. Når den kommer litt lenger ut i handlingen, mister filmen dog litt mer av spenningen. Da er omgivelsene i villmarken fint å se nærmere på, for der dukker det plutselig opp rare og farlige ting som Andy og datteren må forsøke å unngå. Når vi kommer til slutten, blir den raskt veldig opplagt. Det fordi Andy har blitt bitt av kona.

/filer/Stian/Lasten ( Cargo)/Cargo 3.jpg

Jeg liker best å se filmer fra sofakroken hjemme, kontra å dra på kino. Da er det bra at Netflix satser stort på egenproduserte filmer, som forhåpentligvis vil nå nye store høyder etterhvert som de får mer erfaring i å lage presenterere gode filmer. De har kommet med mye forskjellig de siste årene, som varierer veldig i kvalitet. Lasten holder middels god kvalitet, da den er både spennende, men også til tider litt mangelfull. Martin Freeman er som vanlig interessant å se. Han er en skuespiller som jeg har fått ordentlig sansen for. Så hvis du vil ha en film med ham i hovedrollen, kan denne fint sees.

[ Alle foto copyright Netflix ]

Omtalespalte: Streaming