Anmeldelse av X-Men Origins: Wolverine, amerikansk film fra 2009

Action, Fantasi, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 107 minutter

X-Men Origins: Wolverine - Trailer 09.03.2009

Heidundrende underholdning!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 27.04.2009]
’X-Men Origins: Wolverine’ er den fjerde ’X-Men’-filmen i rekken og tar for seg mutanten Wolverines opprinnelse. Vi får her overvære hans traumatiske barndom, med den ene forskrekkende hendelsen etter den andre, alt ledende til at han ”i dag” er blitt til en traumatisk mutant som mangler minner fra både barndommen og i fra nær fortid. Han gjennomgår nærkontakt med flere andre mutanter, noen som er venner mens andre som absolutt ikke er det og videre vil ha mutantenes spesielle egenskaper for seg selv. Det hele topper seg da hans kone blir drept av en som står ham meget nær. Wolverine sverger hevn og drar ut på jakten etter denne personen og flere andre. For bak hans hovedfiende og mål står en person han også trodde var hans venn og allierte, noe som viser seg ikke å stemme!
Med en heftig og actionspekket åpning starter dette fjerde X-Men eventyret slik slike filmer skal gjøre. De skal sette tonen tidlig, og vise publikum med en gang hva de (for)venter seg. X-Men Origins: Wloverine er intet unntak i så måte!

Fra Wolverines oppvekst og barndom følger vi ham i kontakten med omverdenen og andre supermutanter. Men som vi vet er det alltid noen som vil noe annet enn heltene i slike historier, og ikke langt uti handlingen er fiendene etablert og kampene kan starte. Det litt finurlige i denne historien er at man ikke alltid ser klart hvem som er hva, hverken venn eller fiende, død eller levende. Dette følges opp av en noe uforutsigbar handling som bare gjør historien riktig så spennende og ikke minst overraskende underholdende.

For det er nettopp det X-Men Origins, og de andre filmene også for øvrig er og skal være, underholdende! Det er hele grunnstenen i slike filmer, at de er audiovisuelt overlegne, grensesprengende og underholdende. Denne filmen klarer det meste av dette med bravur, skjønt i enkelte scener lyser det blue-screen og spesialeffekter så sterkt at man nesten føler man ser stålvaierene og stuntmenn overalt! Men hva gjør vel dette når alt er så bra skrudd sammen? Man sluker det rått og lar seg rive med. En typisk (amerikansk) påklistret humor er ellers meget vellykket fraværende her, noe som helt klart er en befrielse.

Filmen er ellers så til de grader spekket med action, muskler, adrenalin og effekter at filmer som ’Fast & Furious’ og liknende blir som milde pinglefilmer å regne i sammenligning. Det er dog nærmest ikke en dråpe blod å syne i gjennom hele filmen, noe som vel egentlig ikke er så rart i forhold til aldersgrensesettingen.

Med en film som ’X-Men Origins: Wolverine’ må en nesten bare la seg rive med og se filmen totalt på dens egne premisser. Er det basert på tegneserieuniverset til Marvel, ja så må man ta det for det også. Hugh Jackman i rollen som Wolverine/Logan er som skapt for det varulvaktige utseendet og spiller den rasende mutanten glitrende. Når filmen i tillegg stort sett altså er så bra gjennomført at den funker alldeles utmerket som en ren underholdningsfilm, ja så er det aller meste gjort fra regissøren og filmteamets side! Dette er underholdningsmaskinen Hollywood på topplan.

- Logan: The Wolverine - Den beste Wolverine-filmen ever!
- The Wolverine - Wolverine er kul nok til å få sin helt egen film!

- Ender's Game - Sci-fi for barn
- Tsotsi - Uforglemmelig møte mellom gangster og baby

24.09.2010 sier Andreas Strømmen: Jeg liker veldig godt X-menfilmene, men et stort spørsmål stiller jeg til stadig meg selv, som jeg ikke finner svar på: Hvordan kan bladene i armen til Wolverine bli formert slik som de ble, uten noe "form" å lages i? - Og i denne filmen blir han skutt på rett etter å ha fått adamantiumet i seg, men kroppen blir ikke gjennomhullet - noe som faktisk skjer i filmen The last Stand, hvor han får en kule i hodet. Merkelige greier. :p
15.10.2009 sier dreamrocker: Beste X-Men så langt. Ingen tvil, men det holder ikke til sekser, bare nesten.
08.04.2009 sier Isabeel94: kanskje feil gjort av meg, men jeg har sett den. og jeg syntes den er helt grei. :-) eller litt bedre enn helt grei, jeg vet ikke hva det er jeg :p

• ereviews.dk
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Filmforumet
  • Romerikets Blad

Marvel Enterprises, Dune Entertainment, Twentieth Century-Fox Film Corporation, Donners' Company, Seed Productions