Anmeldelse av En liten film om kjærlighet (Krótki film o milosci), polsk film fra 1988

Drama, Romantikk Spilletid: 86 minutter

Den unge 'stalkeren' er forelsket...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.05.2018]

Den 19 år gamle postarbeideren Tomek blir dypt avstandsforelsket i damen fra nabolaget i tredveårene. Tomek bor sammen med en mor til en kamerat og sitter om kvelden å kikker ned på Magdas leilighet fra hans vindu med en kikkert. Etter å ha spionert på henne et helt år, møter han endelig henne og erklærer sin kjærlighet til henne. Men hvordan reagerer hun når hun hører at han har sett på henne og innvirket i livet hennes på avstand? De fleste ville jo trodd at dette bare var sykelig besettelse...

Filmen består at vi observerer hovedpersonen i hans miserable liv, der han har vokst opp på barnehjem og ikke har vært vant til nærhet. Han bruker all sin tid på å observere en ung dame i nabolaget som er en del eldre enn ham selv. Filmen begynner med at hovedpersonen ligger og hviler og en hånd som stryker ham over hånden. Like etter får vi se en ung mann bryter seg inn og stjeler en kikkert. Han jobber på posten og sender postlapper til Magda for at han skal kunne se henne når hun kommer for å hente noe. Han er veldig forelsket og ringer for å høre stemmen hennes, samtidig som han kan se henne ta telefonen. Han er sjalu når hun har herrebesøk og ringer til gasskonstrollører for å sende dem til leiligheten hennes for å ødelegge for dem. Han tar stadig nye jobber for å komme tettere på henne. Han er sykelig forelsket og blir litt av en stalker, men hans intensjoner er ikke seksualiserte. Han simpelthen elsker henne av hele sitt hjerte. Hun er derimot en kvinne som har mange forskjellige menn som kommer og går og elsker med henne hver kveld. Det er å anta at hun ikke opplever kjærlighet og kun ligger med menn for egen nytelse eller mot betaling.

Filmen er regissert av Krzysztof Kieslowski. Dette er en vakker film om kjærlighet, men på en litt annen måte enn jeg har sett tidligere. Filmen er noe lettere å følge enn de fleste andre Krzysztof Kieslowski-filmene. Vi skjønner noe av det som skjer, men ikke hvordan dette vil ende. Det blir et spill mellom den unge kvinnen og den nitten år gamle gutten når han avslører at han spionerer på henne. Akkurat er det ganske interessant i filmen å se hvordan de to nærmer seg hverandre etter at katta er ute av sekken. Alt er basert på sjette del av TV-filmprosjektet, Dekalogen, fra 1988. De var basert på de ti bud og denne filmen var basert på budet ‘Du skal ikke bryte ekteskap. Filmen har mindre endringer og noen utvidelser i manuset. Den viktigste endringen fra TV-versjonen er en annen vri på slutten.

Filmen er meget spesiell, nesten på grensen til det bisarre, men heldigvis klarer filmen å holde seg innenfor det aksepterende hele veien. Musikken er veldig vakker med akustisk gitar som spiller romantiske toner. Skuespillet er meget solid. Man ser veldig tydelig på skuespillet til Olaf Lubaszenko at han spiller bra. Han spiller med hele kroppen, og det er veldig tydelig hvordan rollefiguren føler det til en hver tid. Vi se at han blir oppglødd, klønete i kjærligheten og skuffelsen når ting ikke går hans vei. Jeg elsker hans rolleprestasjon. Men også Grazyna Szapolowska leverer varene som Magda. Hun får også mye å spille på i filmen.

Alt i alt likte jeg ‘En liten film om kjærlighet’ temmelig godt. Krzysztof Kieslowski viser igjen at han kan skape en særegen film. Synes også plottet er meget fiffig og du får en kjærlighetsfilm som skiller seg kraftig ut i mengden. Det hele er meget poetisk fortalt, men samtidig er dette en av de mer ‘folkelige’ filmene av filmene til Krzysztof Kieslowski før ‘Tre farger - Trilogien’. Filmen beveger meg når jeg ser den. Jeg føler med rollefigurene og da særlig Tomek som er en tenåring som er veldig stille og beskjeden av seg. Liker også at filmen overrasker meg mot slutten. Synes også at filmen gav meg mye å se og er en film som sitter i meg også lenge etter jeg er ferdig å se den.

- Hvit - Den hvite likhet
- Rød - Rødt, dypt og magisk
- Blå - Blått, vakkert og poetisk
- Veronikas to liv - Nydelig komplekst om to parallelle liv
- Du skal ikke slå ihjel - Mannen som ville ta igjen på samfunnet
- Blind Kjærlighet - Om kjærlighet på forskjellige plan
- Skjebnens luner - Kan små valg endre livet totalt?

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood