Anmeldelse av Don't Tell Mom The Babysitter's Dead, amerikansk film fra 1991

Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 11 år

Tenåringene som må stelle hjemme...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.05.2018]

Da mor skal på tur til Australia, leier hun inn en barnevakt for sine fire barn i alderen 10 til 17. Tenåringene hadde ikke sett for seg at barnevakten skulle være av den gamle skolen som ikke tillot noe, men deres bekymringer skal snart viskes ut da den eldgamle barnevakten bokstavelig talt legger på røret. De tenker raskt og gravlegger henne på utsiden av en gravlund. Etter det tar eldstemann, Sue Ellen, over ansvaret for hjemmet. Og hun tenker å få seg en flying start på voksenlivet og skaffer seg jobb. Først begynner hun på et gatekjøkken, men ender til slutt opp som som sekretær for en kvinnelig direktør i et klesindustrifirma. Dette skaper litt av et mess i hjemmet når de andre må klare seg selv når hun er på jobb for å skaffe penger til hjemmet...

Jeg elsker slike grunne og lette komedier fra 1980-tallet og begynnelsen på 1990-tallet. Og her er det en eldgammel barnevakt som får kjørt seg litt for mye. Det blir drøy kost for den gamle damen å se rommet til rockegutten med full musikk, en blanding mellom skumle rockebilder og damer med store bryster på veggene. Familien består mor som er på reise, den ansvarlige og heite storesøsteren, og den mindre smarte, late, heavy metaldiggende og marhuianarøykende broren og samt en den minste lillebroren som er før tenårene.

Sue drømmer om å bli voksen og i sommerferien jobber hun hele tiden. Hun later som om hun er mye eldre, selv om egentlig bare er 17 år gammel. Og når lillebroren brekker foten, later hun som om det er hennes sønn. Det overrasker mange på jobben hennes, men de godtar det. Sue får seg en bedre jobb enn hun er kvalifisert for fordi sjefen liker henne og tar en sjanse. Vi får også se at slibrige langt eldre kollegier ligger an på henne, og dette er ikke så gøy for Sue.

Det er ikke så høyt tempo i filmen. Dette er en lett komedie om noen tenåringer og mindre barn som tar ansvar og blir mer selvstendige når barnevakten dør når moren er på reise. Mye av humoren ligger i at folka på jobben skal forsøke å felle Sue fordi de er irritert på henne. Men uansett hva de kommer opp med, så virker det ikke å bite på sjefen til Sue som har klokketro på Sue. Synes filmen begynner litt svakt, men kommer seg en del etterhvert. Det tar litt tid å komme under huden på rollefigurene som viser en viss sjarme, og da særlig Christina Applegate i hovedrollen. Vi får en veldig ung versjon av David Duchovny, før hans store gjennombrudd med X-Files.

I registolen sitter Stephen Herek. Han står bak andre suksesser som ‘Bill & Ted's Excellent Adventure’, ‘Critters’, ‘De Tre Musketerer’ og spillefilmversjonen av ‘101 dalmatinere’ fra 1996. Denne gangen treffer ikke Herek like godt som i sine beste filmer, men viser tidvis hva han har inne som filmskaper. Filmen vokser også mer på seg etterhvert utover i filmen. Da får han også frem noe av sjarmen med konseptet og vi kommer mer under huden til rollefigurene. Komedien blir også mer og mer morsom og slutten er passe søt og fornøyelig. Det hele føles som en slags blanding av ‘Hjemme Alene’, ‘Working girl’ og ‘Big’.

Filmen begynner litt søvnig, men blir mer og mer fengende etterhvert. Stemningen i filmen er lett og ledig og passer bra for den nostalgiske titteren som har opplevd samme tid som filmen omhandler. Det er dog ikke veldig mye referanser til begynnelsen av 1990-tallet i filmen ut over hårfrisyrer og klær, men filmen gav meg en okei stund og er en severdig film om du vil ha en litt lett og ledig komedie med god moral i bunn. Humoren er akkurat passe vridd til, og til tross for at barnevakten dør i filmen er det meste innenfor sømmelige rammer. Filmen er også tidvis litt typisk ungdomskomedie med utforskning av lettere narkotiske stoffer og samt en forsmak på voksentilværelsen. Med andre ord er dette en tidvis fornøyelig film som gir deg noe av det du er ute etter i en tenåringskomedie.

[ I skrivende stund kan du se filmen med egne øyne på HBO-Nordic ]

- De Tre Musketerer - Småplatt musketereventyr
- Bill & Ted's Excellent Adventure - Tidsreise redder Bill og Ted fra å stryke i historie
- Critters - Vokser i underholdning med hvert gjennomsyn

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Moviehole