Anmeldelse av Mimic 2, amerikansk film fra 2001

Grøsser, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 82 minutter

De store insektene slår tilbake...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.05.2018]

Det er gått fire år siden angrepet fra den nye evoluerte menneskeskapte arten Judas sekret som tok over sykdomsbærende kakerlakkenes plass. Og nå er Judas sekret på fremmarsj igjen og utfører en rekke mystiske mord uten å vise seg. Etterforsker Klaski (Bruno Campos) etterforsker mordene. Han mistenker læreren Remy (Alix Koromzay), som blir forfulgt av et intelligent skapning med ansiktet til sitt tidligere offer. Det ønsker å pare seg med Remy. Klaski, Remy og et par av hennes studenter blir fanget på en skole. Nå er gode råd dyre...

Filmen åpner med dårlig CGI som minner mer om et dataspill med at et stort insekt flyr rundt i en undergrunnstunnel. Selve handlingen begynner i det en asiat ser en mystisk mann i kappe på en undergrunnsstasjon. Han kjapper seg bort fra perrongen og opp på gaten. Det blir selvsagt insektenes første offer.

Denne oppfølgeren er langt i fra like elegant som sin forgjenger. Med andre ord er dette mye mer rett frem. Filmen forsøker for hardt å bli en litt for typisk monsterfilm, men effektene er langt i fra like gode som i første omgang. Det er nesten slik at man aldri ser noe til monstrene annet enn på avstand eller utenfor bildet. Noe som kunne blitt bra om filmen var litt bedre skrudd sammen.

Regien er ved ukjente Jean de Segonzac, og han klarer aldri å fylle skoene til Guillermo del Toro. Stemningen i første film var også mer creepy, både i musikken og i det som skjedde i bildet. Dessverre er ‘Mimic 2’ aldri noe i nærheten av skummel. Selv lydene fra monsterne i første film er merkbart tonet ned. Det gjør at oppfølgeren fremstår kun som en skygge av den første filmen. Vi merker at filmen forsøker å fremstå litt som den første. Du får også en kvinne i en sentral rolle og en gutt som blir med på kjøpet.

Skuespillerne er langt under par, og kun ukjente Alix Koromzay fra første film er med videre i oppfølgeren. Hovedrollene er ganske forglemmelige og klarer aldri å engasjere meg med sine rollefigurer, som bryr seg katten om. Det gjør at monsterne blir det store trekkplasteret for filmen, og når selv ikke de leverer blir det lite å glede seg over. Det går helt frem til midten av filmen før vi får se hvordan monstrene ser ut på nært hold og det begrenser seg til små glimt. Det hadde ikke vært noe i veien med det så lenge resten av filmen leverte et bra show, men dette er heller mer begredelig.

Den første filmen fremto som en A-preget B-film. Der er oppfølgeren en mer typisk B-film på alle måter. Hvis du er fan av spesialeffektene til første film, er andre omgang omtrent som om den er laget bak vedskjulet til bestefar i forhold. Likevel mangler det ikke på oppfinnsomhet for hvordan man skal kunne la være å vise monsterne. Vi får tidvis en del blod, drap og døde halvspiste kropper, for å i alle fall ha noe skrekk å skilte med. Mot slutten får du noe valuta for pengene, og det gjør at filmen føles noe interessant, men aldri direkte skummel. Slutten har dog en kul tvist som jeg ikke så komme. Det redder heldigvis en del av inntrykket.

- Mimic 3 - Sentinel - Fotografen med kameraet vendt mot bakgården
- Mimic - Monsterfilm om store insekter