Anmeldelse av Le Chalet - Sesong 1, fransk tv-serie fra 2017

Mysterie, Thriller Spilletid: 52 minutter

Le Chalet - Sesong 1: Kaotisk krim i fjellheimen.

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 29.04.2018]

En gruppe barndomsvenner gjenforenes på en avsidesliggende skihytte i de franske alper. Gjenforeningen forandrer seg fort til en kamp for å overleve idet de blir avskåret fra resten av verden, og en sjokkerende, mørk hemmelighet fra fortiden dukker opp.

Netflix har lagt ut en del europeiske krim miniserier den siste tiden. Belgiske La Trêve, samt de franske Glacè og La Mante. Og nå altså Le Chalet, også den fra Frankrike. En miniserie med 6 episoder. Jeg tar for øvrig et lite forbehold om at det, i følge IMDb, kan komme en sesong 2.

Le Chalet er skrevet av Camille Bordes-Resnais og Alexis Lecaye, førstnevnte Bordes-Resnais er også regissøren for alle episodene. Jeg hadde veldig sansen for de tre tidligere nevnte seriene (Glacè, La Mante og La Trêve), så det var litt forventninger til Le Chalet, og jeg må innrømme at de ikke ble innfridd. Serien blir simpelthen for tung, en smule ulogisk og rotete.

Manusforfatter Bordes-Resnais leverer på ingen måte en hardtslående krimgåte her. Alle har hver sin mørke bakhistorie og det er flere mørke hemmeligheter som lurer under overflaten. Det høres spennende ut, men det ebber ut med å være for mye av det gode. Det blir for mange røde tråder å holde i, som medfører at det er fryktelig lett å miste oversikten. Noe jeg gjorde…

Chloê Lambert (Muriel), Eric Savin (Etienne), Manuel Blanc (Jean-Louis) med flere gjør et helt gjennomsnittlig stykke arbeid med å tolke sine rollefigurer, men det blir ingen uforglemmelige prestasjoner. Ikke dårlig, men ikke voldsomt bra heller.

Serien fokuserer mest på de mørke hemmelighetene som lurer under overflaten, men samtidig blir de avskåret fra resten av verden. Her kommer logikken inn, eller snarere det motsatte. Le Chalet foregår hovedsakelig i nåtiden, og da henger det ikke helt på greip at barndomsvennene nærmest tolker det som apokalypsen.

Apropos nåtiden, så har Le Chalet sekvenser fra fortiden  i et forsøk på å redegjøre for den mørke bakhistorien til stedet og menneskene i de franske alper. Igjen, så blir det for mange røde tråder å holde rede på. Dessuten hopper serien frem og tilbake, uten særlig forvarsel, så det hele blir veldig kaotisk.

Jeg triller en treer på terningen for Le Chalet. Den fungerer helt OK hvis du har en time her, og en time der du må slå ihjel. Men den skuffet med tanke på en kaotisk narrativ og ulogiske hendelser, som resulterte i en serie som var fryktelig vanskelig å holde følge med på.

Le Chalet finner man på Netflix.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01