Anmeldelse av Dobbelt Begjær (L'amant double), fransk film fra 2017

Drama, Romantikk, Thriller Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Fifthy shades of twins

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.04.2018]

Den vakre Chloé sliter med kroniske magesmerter og oppsøker en psykolog for å avgjøre hvorvidt lidelsen er psykosomatisk eller ikke. Hun blir imidlertid fort forelsket i psykologen Paul og mageproblemene ser ut til å forsvinne. Etter hvert dukker også Pauls identiske tvillingbror Louis opp, også han psykolog, skjønt like kynisk og sadistisk som Paul er kjærlig og omtenksom. Hva skjuler seg i tvillingbrødrene, deres fortid og personlighet?

Regissør Francois Ozon står bak flere herlige psykologisk lekne filmer som Swimming Pool (2003) og I de beste hjem (2012), begge med thrillerelementer bakt inn i ellers så fargerike menneskedrama. Ozon liker å dykke ned og inn i vår psyke, samt leke seg med både uttrykk, tematikk og oss publikum.

Dobbelt Begjær gjør likså, i aller høyeste grad. Her tar Ozon for seg noe så særegent som tvillinger, deres relasjoner, fysiske som mentalpsykologiske. Andre knagger og gråsoner er oppvekst, uvissheten rundt folks fortid, ens egen partner, seksuell fantasi versus virkelighet, med mer.

I hovedrollen som Chloé står vakre Marine Vacth som også spilte i Ozons smådristige Ung og Vakker i 2013. Dristig må også hans siste film kalles, for her går det i lett erotikk, mye nakenhet og røffe scener, uten at det blir verken usmakelig eller sjokkerende heller.

Man sitter en periode og funderer på hva som skiller dette og eksempelvis Fifthy Shades-filmene, noe vi fort får svar på utover i historien.

Den første lille timen er dog ikke all verdens medrivende. Det hoppes mye mellom like scener, mellom Chloé, Paul og broren Louis, ja nesten til det kjedsommelige. Filmspråket er heller ikke noe som skiller seg særlig ut og filmen føles egentlig for det meste nokså grå og småkjedelig i lengre perioder.
Heldigvis skjer det dog en viss forløsning etter hvert som gjør Dobbelt begjær riktig så sær og småpsycho, heldigvis. får man si.

Her er store likheter med Brian De Palma og Paul Verhoeven og deres flere psykologiske thrillere. Førstnevnte lekte seg også med like karakterer i sin Body Double (1984), mens Verhoeven flesket til med dristige Elle i 2016, også denne med seksuelle klare føringer hvor en mentalpsykologisk lek sto mellom to hovedkarakterer.

Ozons film blir nærmest som en liten krysning her, hvor tvillingtematikken byr på både interessante og (sikkert for mange) nye opplysninger rundt fenomenet. Det lille ekstra rundt spenning og tiltrekning i karakterene føles likevel å mangle litt her. Kanskje blir det rett og slett hakket for klinisk, grått og fargeløst, både rent billedlig og fra hovedkarakterene, selv om historien altså uvikler seg mot det mer surrelistiske etter hvert.

Dobbelt begjær er en sjelden lek med tvillinger, mental og fysisk helse, sex og begjær. Den føles slik både ”morsom” og særegen, men blir aldri aldeles oppslukende, skremmende eller skummel, til det er den for flat og har for lite severdige topper. Den er imidlertid underholdende på en snodig måte og nivå, jo lengre uti man kommer denne smått forskrudde mindfuck-filmen rundt hvem som lurer hvem, og om hvorvidt blod virkelig er tykkere enn vann.

(Foto/Copyright: Tour de Force)

- Frantz - Nydelig fargerikt periodedrama i sort/hvitt
- Min nye venninne - Smalt, men morsomt, om identitetslek