Anmeldelse av Inside the Actors Studio, amerikansk tv-serie fra 1994

Talk-show

En hver filmelskers våte drøm!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.04.2018]

Hollywoodprofiler trer ut av filmen og frem i spotlighten med sitt virkelige seg. Her får vi se dem i aksjon under en times episoder der de sitter i et seriøst talk-show og snakker om sine karrierer og deler mange av sine personlige hemmeligheter med oss. Det er noe eget når showet har hatt alle de store stjernene på plass som Robert De Niro, Johnny Depp, Brad Pitt, Kate Winslet, Robin Williams, Will Smith, Angelina Jolie, Meryl Streep, Martin Scorsese, Morgan Freeman og så videre. Du bør se minst en episode med den stjernen du liker best for å se om dette er noe for deg...

Jeg plukket opp en episode ved en tilfeldighet. Jeg fikk delt en video via Facebook som jeg sjekket ut. Det var en youtubevideo, i form av en episode av serien. Det var det Jim Carrey som var gjest og han gjorde en magisk fremtoning. Det var kult å se at han var like sprø på privaten som han fremstår i filmene hans. Jeg lærte også at til tross for sine skikkelig latterlige karakterer tar sine roller blodseriøst. Han er mannen med tusen ansiktsuttrykk og vi får se at mange av hans karakterer faktisk er ikke er så mye sminke som man trodde. Carrey har en enorm mimikk med fjeset og forøvrig kroppen sin også.

Rammene for showet er at programlederen James Lipton som også er skuespiller sitter seg ned og intervjuer en kjent Hollywoodprofil. Det hele forgår i et skuespillerstudio der publikum selv er skuespillere og filmfolk under utdanning. Det er en ny skuespiller som hovedgjest hver gang og Lipton har som oftest gjort veldig god research på forhånd. Dette gjør at han forsøker å ha regi på showet, men det er ikke alltid enkelt når skuespillerne lar seg rive med og har sine helt egne fakter og innspill for å forføre publikum. Robin Williams er en av dem som tar mest av ut av de gjestene jeg har sett. Han gjør en usedvanlig opptreden og er også med i den lengste episoden jeg har så. Han er så kjapp i replikken og har så mye galskap i seg at han overgår til og med Jim Carrey. Stjernene er også ganske god til å svare for seg. Hele programmet er bare spørsmål og svar med kreative innfall.

Showet begynner alltid med at man får vite hvor stjernene er født og litt om oppveksten deres. Derfra går man igjennom karrieren til stjernen som er på besøk og tar med alle høydepunktene i karrieren deres. Dette hørtes kanskje veldig standard ut, men det er rom for mye forskjellig ny info man får om stjernene innimellom. Det er svært kult å vite ting man ikke visste om stjernene selv og filmene de er med i. Det er fascinerende å få høre hvordan de forbereder seg til store scener og man får vite litt om prosessen frem til de største filmene og scenene deres. På slutten får folk fra salen lov til å stille spørsmål til stjernene som er på besøk.

Det er noe med hvordan man føler man kommer ekstra tett på disse stjernene. Til vanlig er de jo skuespillere og da spiller de en rolle, og da er det artig å se hvordan de er når de er seg selv. På skjermen ser det ut som om alle har et like stort ego og kan takle forskjellige suksessfulle typer, men når de kommer under lupen på denne måten får man se hvordan de alle er litt forskjellige med vidt forskjellig fremtoning og karisma. Det er noe eget over å høre Eddie Murphys ekte femi halvkorny latter eller se at Williams er like herlig crazey som mange av hans karakterer på film.

Mitt mål med denne anmeldelsen var å dele med deg denne elskverdige serien som jeg ikke hadde mye tro på fra begynnelsen da jeg så hvor enkelt den egentlig er skrudd sammen. Dette må være verdens beste talkshow i mine øyne. Kanskje jeg er litt blendet over at jeg får oppleve mine ynglingsskuespillere i Hollywood, men de fleste som liker film eller har en ynglingsskuespiller fra Hollywood vil garantert kose seg glugg i hjel når man ser episoden med sin filmhelt i og får se hvordan han eller hun egentlig er.

For å oppsummere så digget jeg denne serien. Det er noe eget med å komme tett innpå så profilerte Hollywoodfolk som man tror man kjenner så godt fra deres mange filmer. Jeg er også godt over gjennomsnittet filminteressert og derfor fant jeg denne serien ekstra kul. Dette var nesten som en våt drøm som gikk i oppfyllelse med å få presentert de kjente og kjære fjesene med litt mer kjøtt på beinet. Jeg har jo hørt en del kommentatorspor på filmer, men dette var igrunnen mye bedre enn det, fordi det er så stor variasjon i kommentatorsporene i hvor flink de som er med er å fortelle. Her får man en bra regi på det hele og det er også rom for at stjernen i sentrum kan gi litt ekstra av seg selv også. De beste episodene er de som gjerne er litt smarte kommentarer og humoristiske innspill.

Det er flott å se hvordan mange klarer å bryte det trauste og levere langt over det som man forventer av et slikt enkelt show. De episodene jeg har sett til nå står til femmeren på terningen og er noe av det ypperste jeg har sett innenfor talk-show. Det er jo også slik at Hollywoodstjerner også er svært hotte og så populære at man nesten aldri får se dem mer enn såvidt i andre talk-show, og her får man nesten en time med dem i fri utfoldelse med bare seg selv som remedie. Jeg har langt fra sett alle episodene ennå, men om alt fortsetter slik jeg har sett til nå, kan jeg ikke annet enn å applaudere. Jeg ruller en svak sekser for et show som under disse rammene ikke kunne vært bedre. Jeg ser at de fleste episodene ligger ute på youtube, så her er det bare å begynne å se.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01