Anmeldelse av Now You See Me 2, amerikansk film fra 2016

Action, Komedie, Thriller Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 9 år

Now You See Me 2 - Trailer 05.05.2016

Illusjonistene er tilbake og på jakt etter datachipen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.04.2018]

De fire illusjonistene er tilbake. Ett år etter at de lurte FBI trill rundt og vant publikums gunst med sine ransmagi, dukker illusjonistene opp igjen i håp om å avsløre uetiske metoder som en tech-magnat nyter godt av. Mannen bak deres illusjonsopptreden er ingen andre enn Walter Mabry (Daniel Radcliffe). Han er et teknisk geni som gjennom trusler får illusjonistene til å gjennomføre sitt vanskeligste ran hittil. Deres eneste håp er nå å utføre et siste stunt som renvasker deres egne navn og som samtidig avslører hjernen bak det hele.

Jeg så nylig første film i denne filmserien nylig og var ganske fornøyd med den. Var derimot litt usikker på hvor andre film skulle ta dette videre uten at det bare ble mer av det samme, som kunne vært litt kjedelig. Men jeg satte meg ned med friskt mot og snurret film på Netflix. Filmen åpner med en snakkis fra første film. Nemlig med magikeren som forsøker å komme ut av safen når den dumpes i elva.

Filmen begynner enda tregere enn den første. Dette er åpenbart bare en film for de som likte den første og det er et must at du har sett første film for å sette pris på denne oppfølgeren. Du kommer dog tettere på rollefigurene i andre omgang. Denne gangen er Daniel Radcliff ny i filmen som Walter Mabry. Han har en viktig rolle i flmen. Filmen forsøker å besvare litt spørsmål og samt fortelle hva som skjer videre. Arthur Tressler vil ha hevn og Thaddeus Bradley vil ut av fengsel. Hva er ‘The Eye’? Og hva skjedde egentlig med Thaddeus Bradleys far?

Synes handlingen i denne andre filmen var en del mer søvnig enn den første. Jeg kjøper ikke det som skjer og føler at det som det rettes fokus mot ikke interesserer meg skikkelig. Første film var lett og ledig med noen kule tvister og det at man skal røre mer rundt og dvele rundt det som ligger under i første film, synes jeg bare ble kjedelig. Det jeg likte den første filmen for, var de fiffige tingene som skjedde.

Her blir det mindre trylling og mer annen action. Men selve trylleaktene er ikke like kule som i første omgang og noen av illusjonene blir for dumme. Synes også det er rart at de fire illusjonistene er så populære som de er i sin verden. De gjør kule ting på film, men det å vise dette til et publikum er ikke like lettfattelig for et publikum og må nok ha vært ganske så kjedelig trylling. Likevel er oppklaringen av historien mot slutten ganske kul.

Det er også ny regissør i denne oppfølgeren. Jon M. Chu sitter i registolen og han har ikke så store ting å vise til: ‘G.I. Joe: Retaliation’ og ‘Jem and the Holograms’. Jeg vil også si at han med ‘Now You See Me 2’, gjør sin beste film i karrieren, men det skulle kanskje ikke så mye til. Oppfølgeren til ‘Now You See Me’ har noen triufkort som gjør filmen severdig. Det første er skuespillerne som består av en hel del store og kjente navn på plakaten. Synes også at skuespillerne klarer seg bra og hra bra sjarme på lerretet. Ellers er filmen ganske okei laget og actionsekvensene er tidvis kule nok til å levere folket det de vil ha. Det blir også en del lurescener og du kan aldri helt vite hvor skillet går mellom virkelighet og illusjon.

Alt i alt er dette en helt ok film som ikke leverer helt samme showet som i første runde. Likevel har denne filmen sine øyeblikk. Den kuleste scenen er et slikt øyeblikk. Der får vi se at tryllekunstnerne er på besøk i en strengt bevoktet bygning. Der klarer de å stjele en chip via et kort som de sender rundt i luften uten at noen merker noe. Filmen kommer seg noe mot slutten og det redder mye av det middelmådige inntrykket filmen har på sine svakeste partier. Derfor får filmen en sterk treer på terningen. Helt til slutt vil jeg legge til at jeg er litt usikker på hvor mye saft det er igjen i universet til å skvise ut den tredje filmen, men det gjenstår å se.

- Now You See Me - Illusjonistene som gjør forbløffende ran foran publikum

Omtalespalte: Thriller