Anmeldelse av A Quiet Place, amerikansk film fra 2018

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Skremmer deg med stillhet

[Skrevet av: Rafael Motamayor, Dato: 04.04.2018]

Den beste måten å beskrive A Quiet Place på er å sammenligne opplevelsen med det å sitte foran en tidsbombe i 95 minutter. I en nær fremtid har en stor del av befolkning blitt drept av skapninger som jakter og dreper alt som lager lyd.

John Krasinski har bevist at han er mer enn bare Jim fra TVs The Office ved å lage en engasjerende film der hver eneste detalj har mening. I løpet av filmen setter Krasinski opp små detaljer som du er 100% sikker kommer til å ende opp med uhyggelige resultater. Ved å vise enten et tidsur, et haglegevær, eller en eksponert negl på gulvet, gjør filmen at man forutser kommende auditiv horror. Man må ta av seg hatten for Krasinski (og medforfattere Bryan Woods og Scott Beck), for han gjør mer enn bare å plassere en Tsjekhovs pistol. Her er det snakk om å gjøre om elementer fra hverdagslivet til en livsviktig del av den visuelle fortellingen.

Handlingen er ganske enkel. Det er en familie som prøver å overleve en apokalypse der mystiske og forferdelige skapninger dreper deg om man lager lyd. Krasinski står ikke bare for regisseringen og medskrivingen av manus, men spiller også faren (ingen av karakterene blir navngitt i filmen). Konen hans i virkeligheten, Emily Blunt, spiller moren, mens Noah Jupe (Suburbicon), Millicent Simmonds (Wonderstruck) og Cade Woodward spiller barna. Den eldste datteren (Simmonds, som gir en utmerket prestasjon) er døv, så familien lærer fort å kommunisere ved hjelp av tegnspråk.

Det er imponerende å se hvordan Krasinski lager en film som lett kunne blitt en gimmick, men som i stedet blir en opplæring i hvordan man bygger spenning. Filmens språk fanger skrekken av å bli redd for en baby som griner, med eller uten monstre. Visuell historiefortellingen er subtil, og mangelen på dialog gjør at man fokuserer på den utmerkete lyddesignen. Jeg må applaudere lyddesignere, som kan gi deg nok informasjon om verden og historien uten at ord er nødvendig. Dette fører til en sjelden atmosfære i grøssere – en verden der bladene og vinden, sprekker på gulvet og en karakters pust faktisk har mening og tyngde.

A Quiet Place føles som en Cormac McCarthy roman, samtidig som den ser ut som en Steven Spielberg/George A. Romero blanding du ikke visste at du trengte. Skapningsdesignet av ILM er noe av det mest fremtredende i årevis, og monsteret fortjener sin plass blant de aller beste grøsser-monstre. Skapninger i denne filmen jakter på protagonistene selv når man verken ser eller hører dem – på samme måte som xenomorph fra Alien og velociraptor fra Jurassic Park. Dessverre stoler A Quiet Place ikke på at lyden og atmosfæren er nok for å skremme publikum, og i stedet faller Krasinski for klisjeen av å bruke «jump scares» og Marco Beltrami sitt musikkspor for å skape skrekk.

A Quiet Place er en grøsser som vil holde deg på kanten av setet ditt ved å gjøre om lyd til et våpen som kommer til å hjemsøke drømmene dine. John Krasinski har laget en film vi kommer til å snakke om i årevis, og jeg gleder meg til å se hva han lager i fremtiden.

• Opdalingen.no
  • Toronto Sun
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Houston Chronicle
  • Sydney Morning Herald
  • Skont Productions (Youtube)