Anmeldelse av Journey 2 - den mystiske øya (Journey 2: The Mysterious Island), amerikansk film fra 2012

Action, Eventyr, Komedie, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 94 minutter

En oppdagelsesferd på Jules Vernes mystisk øy

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.04.2018]

Noen sender ut et kodet radiosignal om at den mystiske øya eksisterer. Det skal visst nok være fra en Vernian. Dette signalet mottar Sean Anderson, som får uventet hjelp av sin stefar som var en kodeløser i marinen. Det ene leder til det andre og snart er stefar Hank og Sean på vei for å leite etter øya. De leier et helikopter med mannskap på to og setter kursen mot koordinatene der øya skal befinne seg, men helikopteret kommer ut for en storm og havarerer. Heldigvis går alt bra og stemningen blir raskt bra når det viser seg at de har funnet den mystiske øya som de har strandet på. Da kan de fire like godt undersøke øya nærmere og leite etter spor etter Seans slektning som skal ha reist til øya en gang i tiden...

Dette er oppfølgeren til ‘Reisen til Jordens indre’ fra 2008, men det er en meget løs oppfølger siden hovedrollen for første film er byttet ut. Den eneste linken fra første film er rollefiguren Sean Anderson, spilt av Josh Hutcherson. Det blir også et nytt eventyr som baserer seg på en ny bok av Jules Verne, ‘Den hemmelighetsfulle øya’ fra 1874. Hele filmens univers baserer seg på at Vernes bøker fra 1800-tallet visstnok være faktabøker og ikke fiksjon, som alle tror.

Den mystiske øya skjuler litt av vert og til å utforske den får vi to familier i Sean og hans stefar og samt Kailani og hennes far. På øya finner de babyelefanter og blir jaget av en gigantøgle som passer på sin egg som våre venner trakker på i kampens hete. Filmen følger samme oppskrift som den første filmen med en masse typisk effektaction og en oppdagelsesferd inn i det ukjente. Det blir mange utfordringer underveis og farer som må overvinnes. Det blir også tid til litt flørting hos de unge.

Denne oppfølgeren er omtrent like lost som første film var. Det er også en del humor bakt inn i filmen, selv om den er langt i fra så artig som jeg hadde håpet på. Dette er omtrent like plump som første filmeventyr inn i jordens indre. Effektene er helt okei gjennomført, men jeg får ikke helt den eventyrfealingen som jeg hadde håpet på gjennom filmen. Til det er både manus og regi for simpel. Føler ikke filmen er noe særlig spennende heller. Dette føltes nemlig litt for konstruert og alle løsningene på problemene som tordner seg for våre venner, er løst på alt for kort tid. Det gjør at filmen føles helt tom i å skape nerve eller driv i handlingen.

Det er en fargerik gjeng samlet sammen for denne lette underholdningsfilmen. Først finner vi actionstjernen Dwayne Johnson (Fast and Furious) som de siste årene har blitt mer og mer populær. Her er han i samspill med den britiske legenden Michael Caine (Siderhusreglene). I andre vikrige roller får du også Josh Hutcherson (Hunger Games) og Vanessa Hudgens (Thirteen og Spring Breakers), i tillegg til potetskuespilleren Luis Guzmán (Kjent fra Magnolia og Traffic).

Dette tror jeg nok vil appellere mest til yngre tenåringer. De vil nok kunne falle for filmens lette action, forsøk på leken handling og overtullete problemløsning. For min del var dette langt i fra en match. Til det er filmen alt for actiondrevet istedet for å ville fortelle en god historie. Filmens mest gjennomarbeide actionsekvens på kjempebier med en jagende kjempefugl etter seg er okei laget, men ikke noe jeg falt pladask for. Filmen er også ganske fargerik, men det er vel noe av det mest positive jeg kan si om filmen. For min del så jeg tvers igjennom filmen, og jeg pleier ikke være særlig fin på det. Likte heller ikke de alt for uengasjerende rollefigurene. De inkluderer motsetninger som muskelbunten og tøffheten selv i The Rocks- rollefigur, til Guzmáns pinglete farsfigur som åpenbart bare er med, som et komisk element. Jeg tror skuespillerne har hatt det moro på jobb, men dessverre hadde de åpenbart ikke noe å jobbe med, og det skinner alt for mye igjennom. Det gjør dette til svært middelmådig og lett forglemmelig.

- Reisen til jordens indre - Flaut og usannsynlig famileactioneventyr

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Baywatch - Sola skinner i det minste, og på fine kropper...
- Central Intelligence - Feelgoodkomedie med The Rock og Kevin Hart
- San Andreas - Årets soleklare katastrofeklisjé
- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules
- Doom - Hvis det puster, drep det!
- Skorpionkongen - Hjernedødt actioneventyr

- Rampage - Den dummeste og mest underholdende filmen på lenge!
- San Andreas - Årets soleklare katastrofeklisjé

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Hamar Dagblad