Anmeldelse av La Vie en rose, engelsk (britisk) film fra 2007

Biografi, Drama, Musikk Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 11 år

La Vie en rose - Trailer 30.04.2007

Den lille spurven som ble stor sangstjerne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.04.2018]

Dette er historien om Edith Piafs liv. Filmen starter i 16. februar 1959. Da kollapser Edith Piaf på scenen under en konsert. Deretter dykker vi tilbake i tid til Bellville i Paris i 1918. Der får vi se Edith som en liten pike som sitter å gråter imens den forfyllede moren er ute å synger. Men mor tenker mer på å skape karriere og setter Edith bort til sin mor. Ediths far tar affære når mor Edith blir syk og bestemor ikke er der for henne. Han tar henne med til hans bestemor som er bestyrer på et horehus. Bestemoren tar seg av Edith, da faren ikke liker at det snakkes om ham. Videre følger vi Edith inn i voksenlivet der sangen blir hennes store besettelse...

Historien om Edith Piaf er turbulent. Vi får se at Edith kjemper seg oppover fra rennesteinen og inn i stjerne. Filmen er full av Piafs lidenskap til musikk og hennes mange tragedier i privatlivet. Vi får se Edith synger for en gateforsamling som liten jente. Etter det skjønner hun at sangen er noe hun mestrer. Hun blir oppdaget av en nattklubbeier som gir henne navnet Spurven eller Piaf på fransk. Etter det går livet i bølgedaler for Edith Piaf. Hun blir en stjerne i Frankrike med sin store stemme og forsøker seg også i Amerika etterhvert.

Et stort øyeblikk i filmen er når Edith får tilbakemeldinger på sin opptreden i New York av den tyske sangerinnen og skuespilleren Marlene Dietchrich, som hadde en karriere i Hollywoodfilm. Hun sier: ’Det er lenge siden jeg var i Paris. Man da De sang i aften, Edith, så var jeg tilbake, i byens gater, under himmelen. Deres stemme er som Paris’ sjel De tok meg med på en reise. De fikk meg til å gråte’.

Filmen skildrer musikken og det kunstneriske livet til Edith Piaf. Alt veksler mellom Edith som gammel og historien fortalt fra begynnelsen av. Dette er et fiffig trekk som fungerer bra. Vi vet da litt av hva vi har i vente, uten å vite hvordan det hele vil ende. Det er langt i fra noe glansbilde vi får tegnet av den store sangstjernen. Vi får se at Edith utvikler seg fra å være en gatesmart jente til å bli en selvopptatt diva med stort temperament. Vi får også se en mykere Edith når hun finner mannen i sitt liv.

Regien er ved Olivier Dahan og han har laget en film der musikken står i sentrum. Det hele blir lyssatt av et litt sirkusaktig scenelys i de mange opptredende til Piaf. Det er noe som mangler i historiefortellingen for å live opp inntrykket, men sangen taler heldigvis for seg selv. Skuespillet er også bunnsolid. Marion Cotillard spiller strålende som Edith Piaf, i en meget overbevisende prestasjon som er overraskende lik originalen uten å kopiere for mye. Hun klarer til og med å mestre den aldrende Piaf også, selv om jeg liker best Cotillard som ung, da sminken ikke er 100 prosent naturlig når hun eldres. Og selv om hun bare ble 47 år gammel, så ser hun ut som om hun er minst 70 mot slutten da hun har kreft.

Dette er en film om en stjerne som levde et kort, men intenst liv. Vi ser at Edith angrer på sine feil og hadde sin lykkeligste tid da hun var liten jente på bordellet sammen med horene som tok seg av henne. Edith Piafs liv kunne lett blitt en kiosknovelle, men i filmen får det hele til å fremstå som et levende materiale. Jeg tror på Marion Cotillards fremstilling av Edith Piaf og hun Cotillard bærer også filmen på sine skuldre. Det er ikke sikkert at filmen ville fungert uten henne. Filmen er dog ikke helt uten feil og mangler, men er passe engasjerende og jeg blir fascinert av Piaf som sangtalent, selv om hun langt i fra var noen edel person. Jeg ruller en svak femmer på terningen for en film som tidvis går litt tregt, men som tar seg en del kunstpauser med deilig sang.

Terningkast: 5-

- Grace of Monaco - Pent, men svært tynt, om Grace Kelly og Monaco

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

• Filmlisten.no

England, Frankrike

Fransk

TF1 Films Productions, Légende, TF1 International, Songbird Pictures, Okko Productions