Anmeldelse av Skjult, norsk film fra 2009

Thriller, Grøsser Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Skjult - Trailer 02.02.2009

Huset med det rare iI!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 02.04.2009]
Etter 19 år vender Kai Koss hjem til hjembygda si på sørvestlandet i anledning hans mors død. Han arver huset hennes, et eldgammelt og halvråttent kråkereir av ei rønne, der alt som enda står oppreist enten knirker, flasser, eller lukter sterkt av mugg og råte. Her vokste han opp, men uten at de mest hyggelige og gledelige minnene trenger seg på. For Kai hadde nemlig et troll av ei mor, ei mor som vi litt etter litt skal få se ikke akkurat var ”Mor Teresa”! Med alle de vonde minnene som nå vender tilbake vil han bare gjøre opp dødsboet og forlate stedet for godt. Men ting og hendelser vil det annerledes. Fortrengte minner og gamle spøkelser dukker opp og griper ham inn i det ene mysteriet etter det andre. Flere av bygdas innbyggere liker ikke at Kai er tilbake grunnet hendelser som skjedde for 19 år siden. Når i tillegg to ungdommer en dag forsvinner fra stedet, blir det for alvor liv, røre og problemer rundt Kai!

Fra første stund begynner ’Skjult’ å bygge opp en handling og et univers som virker skummel og faretruende. Med et par tidlige skrekkvekkere setter filmen tidlig støkken i deg og etablerer slik fort en respekt for evnen til å skremme. Om enn kanskje en viss overforbruk av lydnivå, så virker det i hvert fall godt! Inne i det skumle knirkehuset skjer det fort nok til at vi blir hekta på å finne ut mer om hva som virkelig skjer her. Mye er klisjeaktig så det holder, men hva gjør vel det når det likevel funker. Det er nemlig snakk om små nyanser, kameravinkler, lys og lydbruk som gjør stor forskjell på om det bare er kjedelig og småskummelt, opp til det virkelig skremmende! Det er alle disse tingene til sammen som gjør at ’Skjult’ funker som bare det!

Det er imidlertid ikke bare dette ’huset med det rare i’ som ikke er som det skal. Også flere av karakterene virker både mystiske og gåtefulle, noe som bare ytterligere hever historien og den ekle stemningen høyt. De psykologiske undertonene er alltid til stede, og hva som er virkelig eller ikke er i høy grad med på å skape den mystiske tonen i filmen. Av handlingen er det derfor mye vi etter hvert forstår, mens noe vi ikke forstår. Flere scener har noe veldig David Lynchskt over seg, og tanker ledes tilbake til den norske thrilleren ’Naboer’, også den med Kristoffer Joner i hovedrollen. ’Skjult’ er dessuten regissert av Pål Øie, mannen bak ’Villmark’ som har flere likhetstrekk med denne filmen.

Og apropos den godeste Joner, han spiller nok en gang overbevisende en traumatisk, dyster og nedbrutt sjel, med nok av problemer og handskes med. Han er den perfekte hovedrollen og bærer den veldig sterkt! Med bikarakterer som også gjør susen, så er alt derfor en fornøyelse og overvære. Handlingen kan kanskje virke innviklet og er for så vidt dristig nok, men innen filmens slutt vil mye falle riktig på plass.

Det er mange ting som virkelig fungerer i ’Skjult’. Små nyanser, både innen historien og det filmtekniske, skaper sammen med skuespill og stemning en grøsser som klarer det viktigste av alt, nemlig å være skummel og creepy! ’Skjult’ er derfor som en mystisk godtepose av en film. Kom deg på kino, årets påskegrøss er sikret!

- Villmark 2 - Fornøyelig og spennende om falleferdig galehus
- Villmark - Teambuilding som går fryktelig galt

04.04.2009 sier MayQueen: En helt ok film. Joner spilte like bra som han alltid gjør, men jeg synes at historien i seg selv var litt svak. Det var for mange løse tråder.

Det er bra spenning i filmen, og man følger godt med. Jeg kvapp flere ganger og filmen er litt skummel, men der stopper det.
03.04.2009 sier Carl: God omtale! Jeg skal se filmen nå, og gleder meg :)

• Ranablad

Alligator Film AS