Anmeldelse av Twilight Zone: The Movie, amerikansk film fra 1983

Thriller, Grøsser, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 101 minutter

1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.04.2018]

Filmen åpner med at to menn hører på musikk i bilen imens de synger med på ‘Midnight Special’. Men da kassetten blir ødelagt begynner de å snakke med hverandre. Etterhvert kommer samtalen inn på hvlike episoder av Twilight Zone som er skumlest. Deretter spør passasjeren om sjåføren vil se noe skummelt. Da blir han om til et monster og angriper sjåføren.

Deretter får vi høre en fortellerstemme og se en dør i verdensrommet på skjermen. Fortellerstemmen åpner med: ‘Du låser opp denne døren med en nøkkel av fantasi. Utover det er en annen dimensjon; en dimensjon av lyd, en dimensjon av syn og en dimensjon av sinnet. Du beveger deg inn i et land med både skygge og substans, ting og ideer. Du har nettopp krysset inn i The Twilight Zone’.

Dette er en antologifilm. Filmen består av fire kortfilmer og en intro. Tre av kortfilmene er tre gjenfortellinger fra den klassiske serien og i tillegg får du en splitter ny historie. Du får en del rare og småskremmende historier presentert litt i landskapet mellom serier som ‘X-Files’ og ‘Eerie Indiana’ eller ‘Er du mørkredd?’. Alt beveger seg i det alternative landskapet der det overnaturlige spiller en rolle i alle historiene.

Filmen bygger på en populær amerikansk TV-serie fra 1959. Jeg har hørt om TV-serien ‘Twilight Zone’ og har skjønt at den er bygget opp av forskjellige historier i det alternative segmentet. Men uten å ha sett en eneste episode av seriene, var jeg meget spent på hva filmen ville bringe. Og særlig siden regissørene består av storheter som Gremlinsregissør Joe Dante, Blues Brothersregissør John Landis, Mad Maxregissør George Miller og den største legenden av dem alle, i selveste Steven Spielberg.

Handlingen:
I første fortelling får en mann gjennomgå etter at han kommer med et rasistisk utspill. Han blir både jaget av nazister, vietnamsoldater og Ku Klux klan.
I andre historie er det Spielberg som har regien. Det merker du på musikken og de store følelsene som kortfilmen formidler. Den handler om noen pensjonister som blir barn igjen etter å ha lekt boksen går om natten.
Tredje kortfilm ut handler om en gutt som spiller dataspill på en kafeteria. Den unge læreren Helen kjører på gutten på sykkel og kjører ham hjem. Der viser at ting hjemme ikke er som de burde være. Men også gutten skjuler en mørk hemmelighet.
Den fjerde beretningen handler om en mann som er redd for å fly. Han opplever litt av en tur og ser en mann på vingen under en storm flyet kjører gjennom. Slutten på filmen binder også hele filmen sammen med en liten snev av glimt i øyet.

Denne filmen er kanskje for de litt spesielt interesserte. Kan tenke meg at filmen er super for de som har sett TV-serien. For min del var dette litt semi-interessant. Noen av historiene synes jeg gjør seg bedre enn andre. Likte nok best den første og den tredje historien. Resten ble litt for enkel og forutsigbar i historien. Kan skjønne at dette fenget på slutten av 1950 som en slags datidens versjon av X-Files, men i dag ble dette litt for utdatert. Det som er ment for å skremme i filmen er også litt for typisk og for enkelt laget. Og selv om effektene er okei, så bærer produksjonen litt preg av tiden det er laget under. Den ser også litt TV-serieaktig ut, som kanskje var meningen, men akkurat det føles litt turn-off. Det mangler noe i gjennomføringen og det hele blir litt for variabelt. Det er greit at dette er en antologifilm, men skulle nok ønske meg litt mer helhet i filmen. Synes også overgangen mellom historiene kunne vært bedre utført. Synes at en god X-Files-episode overgår denne filmen lett. Det var også litt vanskelig å rulle terning på dette da jeg synes det lå mellom tre og fire på terningen.

- Gremlins 2: The New Batch - Mer tegneserieaktig enn sin forgjenger
- Innerspace - Imponerende effekter for sin tid i en greit underholdende film
- Gremlins - Gremlins har stor sjarm og underholdning
- The Howling - Delvis effektiv Varulv-klassiker

02.04 sier Pål Frostad: Kommentar på Pål Frostad sin omtale '1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...': Var klar over den, og den påvirket jo filmens handling litt, så kunne helt klart skrevet litt om det ja.
01.04 sier Geir Sviske: Kommentar på Pål Frostad sin omtale '1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...': Pussig at du ikke nevnte den stygge ulykken som skjedde under innspillingen.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi
- Skrekkfilm - Les flere.

• About.com
  • Movie Metropolis
  • Spirituality and Practice
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Trauma-magazine.com
  • Flipside Movie Emporium