Anmeldelse av Rødskjegg (Akahige), japansk film fra 1965

Drama Spilletid: 185 minutter

Legen med det store hjertet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.03.2018]

Det hele foregår på 1800-tallet i Japan. Den unge legen Noboru Yasumoto blir oppnevnt som praksislege på et hospital for de fattige under den erfarne legen Kyojio Niide, bedre kjent som ‘Rødskjegg’. Yasumoto er missfornøyd med praksisplassen sin, fordi han mener det er under sin verdighet. Men litt etter litt får den unge og litt arrogante legen opp øynene for hva som egentlig er viktig innen legekunsten, å tjene andre. Han får mer og mer respekt for den fornuftige og edle legen, Rødskjegg, som driver et selvoppofrende liv for de fattige.

Dette er Akira Kurosawas siste sort-hvitt-film og også det siste samarbeidet mellom regissøren og stjerneskuespiller Toshiro Mifune som er med i mange av de største filmene til Kuroswa. Jeg er utrolig svak for regissøren Akira Kurosawa og alt den japanske mesteren har å by på. Liker både det visuelle fotoarbeidet sammen med filmhåndverket og samtidig manusene som til nå, av det jeg har sett, har vært veldig interessante. Denne gangen bygger filmen på en novellesamling av den japanske forfatteren Shūgorō Yamamoto, og i tillegg er deler av handlingen også hentet fra Fjodor Dostojevskijs roman ‘De fornedrede og krenkede’ fra 1861. Liker historiefortellingen som har svært bra moral og får deg til å tenke på hvordan du selv også kan bli et bedre medmenneske.

Akira Kurosawas filmer er ofte et studium av mennesker. Han dyrker det menneskelige i sine filmer og liker det gode i mennesket, som denne filmen er et godt eksempel på. Det er også forfriskende å slippe politiske undertoner som mange andre regissører ofte legger inn i sine filmer. I ‘Rødskjegg’ er moralen god og du får en film som beveger deg. Og selv om Kurosawa lager filmer du kan lære noe av eller kunstneriske vrier på ting er han kjent for å være sømmelig. Dette er også den eneste filmen av Kurosawa som inneholder nakenhet, men det er gjort på en respektabel måte.

Toshiro Mifune har en autoritet og karisma som lyser ut av lerretet. Det gjør ham til en ypperlig tittelrollefigur som engasjerer meg. I filmen møter du en hel del syke fattige og døende pasienter. Det er fokus på å tjene pasientene og belønningen det er å redde liv. Vi får se at legen behandler de døende med respekt og har vakt slik at de får den respekten også i sine siste timer av livet. Du får mange spennende beretninger om livet til pasientene. Det gjør at de tre timene som filmen varer nærmest flyr avgårde. Vi får også se Rødskjeggs kamp som lege mot korrupsjon og uvitenhet.

Filmen var en storproduksjon, men gjorde det dårlig på kino, noe som førte til at det gikk en stund før Kurosawa kom med sin neste film i rekken. I mine øyne er det litt trist at denne filmen ikke ble mer verdsatt. Den er en skatt og en film som er obligatorisk for alle som liker å dyrke de gode verdiene som bor i oss mennesker. Du får en karakterreise med på kjøpet om en lege som lærer at også de fattiges liv betyr noe. Den unge legen tåler ikke å se lidelse og besvimer under synet av sin første operasjon. Vi får se mange aspekter ved legeyrket. Operasjonene før i tiden var svært voldsomme. De måtte binde pasientene fast under kirurgien. Vi får også se psykisk syke som forteller sin historie om seksuelt misbruk i ung alder.

Fotoet er solid gjennomført i filmen med mange gode bildekomposisjoner i sort og hvitt. Dette er en vakker, sterkt og engasjerende film om sykdom og død, men også en lekse om hvordan man kan leve livet. Det tar litt tid før vi får møte Rødskjegg og han kommer inn i filmen på et nedverdigende tidspunkt for den unge legen. Men når først Rødskjegg er på plass er det han som står i fokus sammen med den ‘uferdige’ unge legen. Det er ikke lett å være fattig og bli syk, men Rødskjegg gjør ikke forskjell på folk. For ham det viktigst å hjelpe. Det gjør at denne filmen gjør inntrykk på meg.

Filmen er også underholdende på sitt vis. Slåsskampen midt i filmen er eksempelvis episk, der banker Rødskjegg opp en gjeng som en horemamma har kalt til seg, fordi hun motsetter seg at legen skal hjelpe en syk 12 årig. Det er et godt budskap i filmen og det er spesielt rørende i den scenen når pasienten tar vare på legen når han ble syk. Scenen med den lille gutten som stjeler risvelling er også et stort øyeblikk i filmen. Alt i alt er dette en film som jeg satte stor pris på og skjønner ikke hvorfor flere har et stort hjerte for denne Kurosawafilmen som har mye å by på.

- Yojimbo - Livvakten - Den lumske samuraien!
- Blodets trone - Ambisiøst Shakespearedrama med noe action fra Akira Kurosawa
- Kurosawa - De syv samuraiene - Verdens beste film! Et utrolig mesterverk!
- Ikiru - Det er aldri for sent å leve livet!
- Rashomon - Demonenes port - Perfekt bruk av upålitelige fortellere
- Stray Dog - Mørke og mesterlige japanske undergrunnsskildringer

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Klassiker - Les flere.