Anmeldelse av Skjebnens luner (Przypadek), polsk film fra 1981

Drama Spilletid: 114 minutter

Kan små valg endre livet totalt?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.03.2018]

Filmen åpner med at vi får se en engstelig mann som åpner munnen og skriker Nei. Kameraet følger med inn i den åpne munnen så vi ser drøvelen og inn i mørket. I neste scene ser vi en blødende person som blir trukket over et sykehusgulv. Gjennom hele filmen sitter man å lurer på hvorfor denne dramatiske begynnelsen tar plass.

Deretter får vi se livet til mannen i flysetet. Han heter Witek Czuszka. Som barn flest lærer han å skrive og vokser opp. Hans studievalg blir medisin og får seg en kjæreste ved navn Olga. Men etter sin fars død, mister Witek sitt kall og han bestemmer seg for å ta toget til Warszawa. Han ankommer togstasjonen med dårlig tid og kjøper seg en billett i huj og hast. Ut i fra dette får vi se tre ulike utfall som er avhengig av hvordan Witek håndterer hindringer på vei for å rekke toget...

Første utfall: Witek rekker toget. Han møter kommunisten Werner på toget og bestemmer seg etter det til å bli med kommunistpartiet. Etterhvert møter han sin første kjærlighet som han får et forhold til, men det viser seg at hun driver med motstandsarbeid.
Andre utfall: Witek rekker ikke toget og slår ned en jernbanevakt. Basketaket ender med at Witek havner i fengsel og blir en del av den anti-kommunistiske motstanden. Han møter Daniel, en venn fra barndommen og søsteren Wera.
Tredje utfall: Witek rekker også denne gangen ikke toget. Like etter merker han Olga på plattformen som han finner tonen med. De får barn sammen og Witek tar så opp igjen medsinstudiene og nekter å involvere seg i politikk.

Liker veldig godt konseptet i filmen. Da jeg var yngre elsket jeg både bøker og filmer med forskjellige utfall som får et helt forskjellig utfall. Filmer som ‘Løp, Lola Løp’ og ‘Sliding Doors’ har hentet heftig inspirasjon fra denne filmen. Liker hvordan filmen filosoferer om mennesker tar egne valg eller om alt er forutbestemt av skjebnen. Filmen konkluderer heller ikke, men lar det opp til oss seere å tenke selv om hva som er tilfelle. Digger hvordan små tilfeldigheter kan føre til store ringvirkninger i livet. Dette er kalt noe som heter sommerfugleffekten. Det er det denne filmen viser.

Jeg elsker historiene i filmen. Du blir mer og mer knyttet til hovedpersonen gjennom filmen. Hver historie har også noen kule momenter. Ellers er det noen ting som går igjen og det er politisk syn som varierer og at han treffer en ny dame i hvert utfall. Filmen har også sterke politiske undertoner i hvordan hovedpersonen lar seg påvirke ut i fra hvem han møter, hva som skjer i livet og samt vi får en gløtt inn i motstandsbevegelsen mot kommunismen og en viss del kritikk til systemet. Som følge av dette ble filmen undertrykt av de kommunistiske, polske myndighetene i flere år fra 1981 til filmen ble vist for folket den 10. januar i 1987.

Regissør Krzysztof Kieślowski er en mesterregissør utenom det vanlige. Han lager utrolig mye bra film på mindre budsjetter og viser at også film kan være stor kunst i samme åndedrag som malerier og bøker. Fotoet er svært gjennomført kunstnerisk i filmen med mange små detaljer i bildet. Det er alt fra gardiner som danner mønster på veggene gjennom sollyset som skinner inn vinduet til noen som sjonglerer med baller i en bakgård eller et trappetroll i aksjon. I det hele tatt er det mange kunstneriske valg i alt fra manus til hvordan filmen er skrudd sammen. Musikken er også fin med fløytemusikk kombinert med strenginstrumenter.

Dette er en tankevekkende film for de som liker å utfordres litt i filmlandskapet. Konseptet er bra kult og har åpenbart inspirert andre filmskapere senere. Det er også friskt med en polsk film til en forandring fra alt det trygge og tradisjonelle som Hollywood gir deg. Det kunstneriske er også på plass og de tre historiene er underholdende å følge. ‘Skjebnens luner’ utspiller seg som et drama med et visst realistisk preg med tidvis litt drømmende atmosfære. Liker denne polske blandingen ganske godt. Slutten er også litt overraskende som en slags skjebnens ironi.

- Hvit - Den hvite likhet
- Rød - Rødt, dypt og magisk
- Blå - Blått, vakkert og poetisk
- Veronikas to liv - Nydelig komplekst om to parallelle liv
- Du skal ikke slå ihjel - Mannen som ville ta igjen på samfunnet
- En liten film om kjærlighet - Den unge 'stalkeren' er forelsket...
- Blind Kjærlighet - Om kjærlighet på forskjellige plan

Omtalespalte: Utenfor Hollywood