Anmeldelse av De beste år av vårt liv (The Best Years of Our Lives), amerikansk film fra 1946

Drama, Romantikk Spilletid: 172 minutter

Livet etter andre verdenskrig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.03.2018]

Filmen starter med at de tre amerikanske soldatene, Homer Parrish, Al Stephenson og Fred Derry er på vei hjem med fly etter andre verdenskrig er slutt. Når de kommer hjem fra krigen er ting blir ting aldri det samme igjen som før de dro ut i krigen og har problemer med å tilpasse seg til det sivile livet...

De tre hovedpersonene
Homer har mistet begge hendene i krigen og har kroker der fingrene er. Det viser seg å være hardere å takle enn han først tror. Alle ser hans begrensninger og synes synd på ham, men alt Homer vil er å bli sett på som en normal ung mann. Han har også en kjæreste som venter på ham hjemme, men han får problemer med å elske henne tilbake, fordi han føler han er en byrde for henne.

Al har et komfortabelt hjem og er lykkelig gift med Milly. Han har også en voksen datter ved navn Peggy og sønnen Rob som går på High School. Al blir også forfremmet på jobben til en sjef med ansvar for smålån i banken. Men Al sliter med å si nei når en krigsveteran kommer å ber om lån uten sikkerhet.

Fred jobbet som ufaglært apoteker. Han forsøker først å få en bedre jobb, men det stramme etterkrigsmarkedet tvinger ham til å gå tilbake til sin gamle jobb. Fred giftet seg med sin Marie før han reiste ut i krigen. Da Fred var utenlands ble en Marie nattklubbservitør. Når Fred kommer hjem gjør Marie det klart at hun ikke liker å være gift med en ufaglært apoteker. En dag møter Fred Als datter Peggy. De blir tiltrukket av hverandre og Peggy missliker Marie og tenker å prøve å avslutte Freds ekteskap, men dette forholdet gjør vennskapet mellom Fred og Al mer anspent.

Drama om klassesamfunnet etter krigen
Dette er strålende drama om hverdagslivet etter krigen. Filmen er svært beskrivende og viser både sorger og gleder i livet. Den gir også en historie om klasseskillet i samfunnet i USA som representeres gjennom de tre rollefigurene som henholdsvis viser velstående, middelklassen og arbeiderklassen. Vi får se hvordan deres veier også møtes etter krigen. I filmen følger de tre krigsveteranene i deres kamp om å finne tilbake til livet. Det blir mange byturer på forskjellige klubber for å riste løs og smake på friheten som det sivile livet byr på. Alle tre er preget av krigen, drømmer om krigen om natten og skriker i søvne.

Fra ide til film
Samuel Goldwyn ble inspirert til å produsere en film om veteraner etter å ha lest en artikkel i Time om vanskeligheter som menn opplever i sitt sivile liv. Goldwyn ansatte tidligere krigskorrespondent MacKinlay Kantor for å skrive et manus. Hans arbeid ble først publisert som boken ‘Glory for Me’ og den ble utgangspunktet for filmen. Og en slik interessant og engasjerende filmskildring ble det Oscar av. Faktisk så mange som sju statuetter. Blant annet vant filmen for beste film, beste regissør og samt beste tilrettelagte manus.

Regi og skuespill i mesterklasse
Regien er ved mesterregissør William Wyler, som har stått bak andre filmklassikere som ‘Ben Hur’ med Charlton Heston, ‘Stormfulle Høyder’ og ‘Prinsesse på vift’ med Audrey Hepburn. ‘The Best Years of Our Lives’ er blant hans ypperste filmer. Han har laget en film som står seg bra og forteller om en tid i USA og tar opp et tema jeg ikke har sett så mange andre filmer om. Filmen er bra skrudd sammen og har et solid skuespill med hovedroller av Dana Andrews som Fred, Harold Russell som Homer og Fredric March som Al Stephenson. Spesielt var jeg veldig imponert over Harold Russell som ikke var skuespiller før denne rollen. Han bærer virkelig denne rollen som mannen uten hender. Det er en rolle det ikke er lett å gjøre og Russell fungerer helt knirkefri i rollen og kjører mye av showet i filmen.

Dette er en veldig annerledes beretning om livet etter krigen, som er ganske forskjellig fra de etterkrigsfilmene jeg har sett før som for det meste pleier å ta for seg tiden etter Vietnamkrigen eller Irakkrigen i nyere tid. Jeg elsker dramaet i filmen som involverer de tre veldig forskjellige rollefigurene, som har en ting felles og det er at de har tjenestegjort i krigen. Filmen har en veldig god historie å bygge på og jeg lurer hele tiden på hvor dette vil ta veien. Det hele engasjerer meg faktisk så mye at jeg ruller full pott til denne menneskelige etterkrigsskildringen.

- Funny Girl - Klassisk musikal om varitéstjernen Fanny Brice
- How to Steal a Million - Hepburn glitrer i fornøyelig forviklingskomedie!
- Ben Hur - Episk film om rikmannen som ble slave
- The Big Country - Westerndrama om kjærlighet og feider