Anmeldelse av Retribution, engelsk (britisk) kortfilm fra 2018

Action Spilletid: 10 minutter

Retribution - Teaser 08.03.2018

En Hollywoodsk actionkortfilm som underholder stort!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.03.2018]

Hovedrollefiguren er er som lever på gata som et dyr og drikker som en svamp, men som tjener rettferdighet med sine muskler og kampferdigheter. Filmen handler om den i filmen navnløse uteliggeren som banker opp de som fortjener det i gatas underverden...

Kortfilmen starter med blod som drypper ned på et betonggulv. Det kommer fra en blodig, torturert mann som henger i en sele fra taket i et shabby rom. Like etter ser vi en stor kraftig uteligger som spiser burger fra en søppelkasse og begynner å følge etter en svartkledd mann med heftig øyenskygge. Igjennom filmen skal vi få litt av et oppgjør som involverer alle de røffe typene i den røffe underverdenen.

Jeg har ofte et inntrykk av at kortfilmer ofte er type dramakomedier eller av den mer kunstneriske sorten, men denne kortfilmen beveger seg mer over i blockbustersegmentet, og det er meget forfriskende og underholdende. Med andre ord skiller kortfilmen seg ut i mengden. Kortfilmen er skapt på en ide av den norske skuespilleren og produsenten Daniel Stisen. Den er ment å være en pilot for en eventuell spillefilm.

Man merker med en gang at det er noe skikkelig Hollywoodsk over denne kortfilmen. Den er utrolig proff i alle detaljer i alt fra hvordan ting ser ut til hvordan actionscenene er gjennomført. Liker veldig godt hvordan kameravinklene er varierte og kule for å gi filmen mer spenst når det bygger opp til action. Alt er regissøert av Nick Wall. Han er en etablert filmfotograf, og har jobbet i bransjen i over 30 år. Med andre ord merker du at dette er laget av en med rutine.

Kortfilmen tidvis voldsom og viser torturscener i en kjeller, men ting er skildret på passe actionmessig vis uten å gå over grensen i hva som vises på skjermen. Kampkoreografien er stødig og stuntene meget proffe. Actionscenene er utrolig bra gjennomført. De holder høy kvalitet og minner om en krysning mellom det man finner i Daredevil-serien og Punisher-filmene.

Den norske skuespilleren Daniel Stisen spiller hovedrollen i filmen og den passer han ypperlig til. Han har et røft og tøft utseende og er stor og kraftig muskuløs kropp. Han er med andre ord en kul dude som har actionstjernepotensiale. Denne kortfilmen er som er et proft utstillingsvindu for hva Stisen kan by på. Stisen forsøker virkelig å leve seg inn i rollen og gir oss en actionpreget uteligger som gjør seg bra på film. Han får til å kjøre showet i denne kortfilmen, med en rollefigur som bruker mer never enn diplomati.

Filmen er svært underholdende hele veien. Dette var som å se en kortversjon av en Hollywoodfilm. Manuset er veldig enkelt, men historien holder bra i hop og med passe actiondoser gir denne filmen meg det jeg vil ha. Filmen er ikke perfekt, men den er langt på vei meget vellykket og en proff actionkortfilm du sjelden ser maken til. Dette er med andre ord overraskende underholdende og jeg ble sugen på mer. Derfor hadde det vært spennende med en langfilmversjon eller flere kortfilmer i samme stil om den slitne og harde, men rettferdige uteliggeren.

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm
Les mer om kortfilmen