Anmeldelse av Gummi-Tarzan, dansk film fra 1981

Barn Spilletid: 86 minutter

Den gøyale boken i spillefilmformat

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.03.2018]

Ivan Olsen er bare 8 år gammel. Han sliter på skolen med mer enn bare skolearbeidet. Han blir nemlig heftig mobbet på skolen og han har ingen venner i klassen. Hans far er heller ikke særlig snill med sønnen han heller. Faren kaller ham for ‘Gummi-Tarzan’, fordi faren vil at Ivan skal være sterk og modig, men Ivan er ingen av delene. Heldigvis får Ivan en god venn i kranføreren Ole. Hos Ole føler Ivan trygghet og han får en pause i den ellers så tunge hverdagen når han er på besøk hos Ole på havnen. Ole har fantasien i orden og tar Ivan med inn i en verden hvor Gummi-Tarzan tar en grusom hevn over alle sine plageånder...

Min ynglingsforfatter på barneskolen var den danske forfatteren Ole Lund Kirkegaard. Han falt jeg pladask for etter å ha blitt lest først Otto er et neshorn for, men det var ikke før jeg fikk lest Gummi-Tarzan at jeg virkelig ble frelst av den helsprø forfatteren. Siden har jeg lest det jeg kom over av bibliotekbøker fra Kirkegaard, som jeg ikke har lest igjen siden ungdomsskolen. Og da jeg kom over et eksemplar av Gummi-Tarzan i en nettbutikk, måtte jeg bare ha både boken og filmene i den rekkefølgen.

Filmen åpner med at en gutt ved navn Ivan Olsen leker med en drage på kaia. Ivan er en outsider på skolen. Han blir utsatt for massiv mobbing av både eldre elever og samt at de i samme klasse også ler av ham. Også gymlæreren herser med ham og hans egen far behandler ham også uten respekt. Gummi-Tarzan kan hverken lese eller hva klokken er.

Boken er jo veldig kort som mange barnebøker er og det var derfor ikke noen bombe at filmen måtte dramatiseres litt. Men der boken føles veldig intensiv hele veien, holder ikke filmen det samme tempoet. Jeg synes filmen gjør en god jobb med å skape en mer naturlig versjon av både Ivan Olsen og faren hans. Heksen er også også borte i filmen og han får en annen måte å få alle sine ønsker oppfylt på en dag på. Du får en stor medlidenhet med Ivan gjennom filmen. Filmen er heller ikke like tøysete og vill som det boken er til en hver tid. I boken har ikke Ivan noen venner, men i filmen utvikler Ivan et vennskap til kranføreren Ole.

Filmen er laget som en varm dramafilm som følger hovedpersonen Ivan tettere som person enn i boken. Det er med andre ord mindre fokus på komikk i filmen enn i boken. Filmen passer bra som debatt for mobbing i skolen. Jeg liker samtidig alle de kreative valgene filmen tar. Dette er med andre ord en mye bedre film enn jeg hadde forventet meg på forhånd. Ivan fremstår også mer som en skikkelig helt i filmen i det han tar opp kampen med de som har mobbet og undertrykt ham.

Som film er dette veldig gjennomført. Dette er en flott barnefilm som ble en helt annen film enn jeg hadde forventet. Bok og film er adskilt på noen punkter og filmen har løst tingene på en mer naturlig måte som ikke involverer så mye eventyr. Likevel er filmen blitt en god filmatisering av boken. Filmen krever dog at barna kan lese siden det er dansk tale, men uansett er det fordel at barna er i skolealder for å skjønne alt som foregår i filmen. Liker også at filmen har en mer optimistisk slutt på det hele. Filmens budskap er også noe barna kan lære mye av: ‘Det er alltid noe man er god til’.

- Otto er et Nesehorn - Dansk animasjon med en morsom historie
- Otto er et nesehorn - Neshornet i leiligheten i tredje etage

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• Philm.dk

Danmark

Dansk

Metronome Productions A/S, Det danske Filminstitut ved FI-konsulent Erik Crone og Ulrich Breuning