Anmeldelse av Et rom med utsikt (A Room with a View), engelsk (britisk) film fra 1985

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 16 år

Skal hun velge klasse eller kjærlighet?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.03.2018]

Under et ferieopphold i Firenze i 1907 treffer Lucy Honeychurch (Helena Bonham Carter) en kjekk ung engelskmann ved navn George Emerson (Julian Sand). Han er mer frigjort og liberal enn det Lucy er vant med. Ved en anledning kysser George Lucy, men de blir avbrutt av Lucys anstandsdame Charlotte (Maggie Smith). Men det blir ikke noe mer og Lucy reiser hjem til England. Der møter hun den rike og tradisjonelle Cecil Vyse (Daniel Day-Lewis) som frir til henne. Lucy svarer ja fordi hun føler det kreves av henne, selv om hun ikke har noe til felles med Cecil. En dag bosetter far og sønn Emerson seg ikke langt fra Lucys hjem. Det gjør at Lucy plutselig får mer å tenke på. Skal hun velge rikdom og sikkerhet eller bare rein kjærlighet?

Det hele er basert på E.M. Forsters roman fra 1908 med samme navn som filmen. Filmen tar opp temaer rundt klasseskille tidlig på 1900-tallet i England. Dette har vært et tema i mange filmer, TV-serier og bøker opp igjennom historien. Jeg liker veldig godt hvordan dette er gjennomført. Vi får malt et bilde av den pene og søte pianisten Lucy Honeychurch som lever et drømmeliv med flotte kjoler og dyre vaner. Det forventes at hun skal velge en fra samme klasse å gifte seg med. Men hva er egentlig viktigst av kjærlighet og klasse?

Filmen er meget underholdende og trollbinder meg selv om jeg ikke er storfan av denne typen dramaer. Jeg draes mot det utsøkte dramaet i filmen med en klassisk historie i bunn. Slike historier som dette går aldri av moten. Dette er med andre ord innertier for de som liker romantikk på film. Du får også en del kule og interessante rollefigurer i filmen. I tillegg til Charlotte og Lucy er George Emerson en av mine favoritter i filmen. Han er den alvorlige, frigjorte og lidenskapelige unge mannen som spriter opp filmen med sine fakter og måter å leve livet på.

Regien er ved James Ivory, som står bak andre kritkerroste filmer som ‘Tilbake til Howards End’ fra 1992 og ‘Resten av dagen’ fra 1993 med Anthony Hopkins. Men her tror jeg at jeg må si at James Ivory har laget sin mest komplette film i karrieren. Dette er intet annet enn et mesterverk i sin sjanger. Filmens fotoarbeide er virkelig storslått. Dette er filmet med de nydeligste bygninger og natur som bakgrunner og med ellers utsøkt scenografi. Mange av scenene er så estetisk vakre komposisjoner at nesten hvert eneste bilde kunne vært presentert som fotokunst eller blitt trykket opp som et postkort.

Skuespillet er også utsøkt. Maggie Smith er kostelig i denne filmen, som den to ganger Oscarvinneren alltid er på film. Hun makter å tilføre rollen sin en voldsom karisma og autoritet. Det gjør at jeg tror på rolleprestasjonen hennes. Vi får også en pur ung Helena Bonham Carter i hennes debut som skuespillerinne i en spillefilm. Hun er et naturlig og behagelig midtpunkt i filmen med sin store skjønnhet og hennes tilstedeværelse i filmen. Av andre skuespillere får vi oppleve andre storheter som Daniel Day-Lewis, Judi Dench, Julian Sand (The Killing Fields, Adjø Las Vegas og Warlock) og Oscarnominerte Denholm Elliott (Indiana Jones, Rollebyttet og Alfie).

Jeg likte det jeg fikk i denne filmen. Det hele underholdt meg godt og har en mesterlig innpakning reint filmteknisk. Kjærlighet mellom unge individer er stadig i vinden, og denne filmen gjør sine saker bra. Filmen flyter bra i et sakte men behagelig tempo som gjenspeiler tiden som filmen skal foregå under. Hvis du skal misslike denne filmen er det på grunn av filmens historieoppbygning som for noen kan bli litt for tradisjonell, men det er også noe som følger med sjangeren i romantiske filmer. Og jeg synes filmen er såpass godt gjennomført at dette aldri fremstår som billig moro på noe vis, heller mer bergtakende i måten den presenterer både omgivelser og rollefigurer på. Derfor smeller jeg til med en sekser på terningen for en prikkfri sjangerfilm som overrasket meg stort.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• TheMovieReport.com
  • ColeSmithey.com
  • Creative Loafing
  • Eyeforfilm.co.uk
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Worcester Telegram & Gazette

England

Engelsk, Italiensk

Merchant Ivory Productions, Goldcrest Films Ltd.