Anmeldelse av Pelle erobreren, svensk film fra 1987

Drama Spilletid: 157 minutter Aldersgrense: 12 år

Fattige svensker søker lykken i fremmed land

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.03.2018]

Etter at det er stor fattigdom i Sverige på begynnelsen av 1900-tallet, drar den svenske bonden Lasse og sønnen Pelle over dammen til Danmark for å søke lykken og få et bedre liv. De tror at brennevinet er billigere enn vann, at man automatisk får pålegg på skiven og at barna kan leke hele dagen. Men det viser seg raskt at Danmark ikke er det paradiset de hadde drømt om. På kaien innser faren til Pelle at Danmark ikke er det letteste stedet å få seg jobb. Men til slutt er de heldig og en tilsynelatende snill mann tar dem med til en herregård for å jobbe som tjenere. Der jobber de begge under nedverdigende forhold. Dette liker Pelle dårlig som kjemper for et bedre liv og ikke ende opp med samme skjebne som den stakkars faren hans...

Utfordringene står i kø for Pelle og faren som er ny i Danmark. Pelle og faren må bo under kummerlige forhold med dyrene på gården. Og i tillegg blir de hetset med av de danske arbeiderne som er over dem på rangstigen. Pelle blir blant annet kledd naken, pisket og spøkt med foran alle de andre arbeidsfolka. Det er det første møtet Pelle får med at livet går mot ham i Danmark. Pelle går på skole og lærer å lese, skrive og regne. Han lar seg heller ikke kue av noen og tar igjen, når han blir ertet eller snakket stygt om på skolen. Det gjør Pelle til litt av en fighter som ikke lar seg knekke når de andre barna er stygge med ham. Han hopper til og med gjennom isen med vilje uten å kunne svømme, fordi de andre barna sier han ikke tør. Vi får se at Pelle lærer raskt, imens hans ikke fullt så smarte far står på stedet hvil. Pelles mor er død og han og faren forsøker å finne en ny dame i livet til Lasse, men det skal vise seg alt annet enn enkelt når Lassefar begynner å eldes og ikke er så attraktiv lenger.

‘Pelle Erobreren’ er en dansk-svenske storfilm av dimensjoner. Filmen bygger på den danske forfatteren Martin Andersen Nexøs firebinds roman om Pelle. Vi får fortalt en engasjerende historie, med flere skjær i sjøen. Det er mye sjarme og humor i filmen opp i alt det harde livet som de fattige arbeidsfolka lever i Danmark. Det blir også noe gravalvor og sterke innslag i filmen som da en tjenestejente får et barn med en rik ung mann. De dreper barnet når det fødes og den stakkars tjenestejenta får skylden da det blir oppdaget og hentet av politiet. Men det er ikke bare problemer for de fattige. Vi får se at gårdsherren Kongstrup er litt av en horebukk som står i med alt og alle av unge kvinner. Hans kone søker trøst i alkoholen, og liker ikke at ektemannen bedrar henne gang på gang..

Det er den danske mesterregissør Bille August som står bak filmen. Han leverer varene med denne filmen som er noe av det ypperste skandinavisk film har avlet frem i filmhistorien. Filmen vant også fortjent en Oscarstatuett for beste fremmedspråklige film. Fotoarbeidet i filmen er svært flott hele veien med nydelig naturskildringer fra bondelandet. Alt det andre tekniske ned til minste detalj er så gjennomført at jeg ikke føler denne filmen kunne vært bedre laget på noe vis. Manuset er også mesterlig gjennomført og vi får en strålende historie i bunn med mange friske og varierte rollefigurer i alle samfunnslag. Dette kan faktisk minne litt om Game of Thrones på det punktet at det ikke er alle man heier på som det går like bra med, og det er ikke sikkert at de stygge får den straffen man forventer. Men dette er egentlig en veldig god speiling av livet. Det er ikke alt som er like rettferdig der også.

Filmen føles som en blanding mellom filmer som de svenske filmene ‘Utvandrarna’ og ‘Ondskan’. Alt finner til i en tid der industrialiseringen står på trappene, men der ting likevel blir gjort på gamlemåten med arbeidskraft fra menn og kvinner som viktig drakraft. Det er mange typer i ‘Pelle erobreren’, som fungerer knirkefritt som et meget velspilt karakterdrama. I front finner vi Pelle Hvenegaard, som spiller Pelle på en overbevisende måte. Med på laget får vi også den gamle ringreven Max von Sydow som spiller Pelles far Lassefar. Sydow spiller som vanlig svært solid og får mye å bryne seg på igjennom filmen. Han fikk til og med en Oscarnominasjon for sin innsats i filmen.

Filmen tar meg med på en følelsesladet reise tilbake i tid. Filmen er både morsom, fortryllende, vakker og trist om hverandre. Det er få filmer som trollbinder meg like mye som denne filmen gjorde. Og det til tross for at filmen er nesten to og en halv time lang, så føles filmen aldri kjedelig og trøtt et sekund. Dette er en veldig interessant og underholdende historie. Jeg elsker filmer som beskriver historier gjennom barns øyne, og dette er i seg selv blant kremen å regne av slike filmer. Pelle er hovedpersonen og er en gutt som blir tvunget over i de voksnes rekker allerede før han kommer i puberteten. Liker også at historien aldri er lett å lese hvor handlingen vil ta veien. Slutten er også passende til en slik film, uten at jeg skal utdype det mer. Med andre ord er dette en film som er lett å bli glad i.

02.10.2007 sier holger: Se endelig denne gribende danske Oscar-vinder med fremragende spil af vores fælles nordiske nabo Max von Sydow

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood