Anmeldelse av Strange Brew (The Adventures of Bob & Doug McKenzie: Strange Brew), amerikansk film fra 1983

Komedie Spilletid: 90 minutter

Drukne i øl vil være himmelen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.03.2018]

Vi møter de to enkle brødrene, Bob og Doug McKenzie. De elsker øl over alt på jord og forsøker å presse den lokale butikken for å få gratis Elsignore-øl med å plassere en mus i flasken, men den lokale ølsjappen henviser videre til bryggeriet. Det ender med at brødrene får seg jobb på et bryggeriet der de skal nettopp inspisere flasker for å hindre mus i dem. Men de som leder bryggeriet har onde planer om å ta over verden med å selge øl med et tankekontrollmiddel i ølen deres. Dette skal gjøre ølkundene følsom og agressiv når visse musikalske toner spilles. Men det skal vise seg at brødrene McKenzie uvitende skal spille en viktig rolle for å forkludre den onde planen til bryggeriet...

Dette begynner litt lignende til ‘Wayne’s World’, men bare at de elsker øl istedet for musikk. Vi får også her se to raringer som forteller at de har laget en film og viser denne imens de drikker øl fra det velfylte bordet fullt av flasker. I åpningen får vi en metafilm med en film i en film, imens det blir filmet av filmskaperne er i salen og ser på filmen sammen med publikum. Ja dette er en meget snodig blanding av filmkomedie som starter litt småforvirrende.

Vi får her oppleve to idioter i front for komedien som vimser rundt. Dette minner mye om en slags betaversjon av Dum og dummere, bare ikke like gjennomført og mye særere. Du merker at denne filmen begynner å dra på årene. Filmen virker å være laget på et lavt budsjett med dårlig lyd og et slitent bilde, men sannheten er at filmen hadde så mye som 5 millioner dollar i budsjett. Det hele oser også 1980-tallsfilm av det hele i alt fra klær til rare og enkle kostymer og enkle filmlokasjoner. Men til tross for at dette minner litt om en b-film til tider er det stor kreativitet i å spore i filmen.

Skaperne bak filmen er Rick Moranis og Dave Thomas som både stod for manus og regi. Rick Moranis (‘Ghostbusters’ og ‘Kjære, jeg krympet barna’) kan være morsom om han går inn for det. Her spiller en rar fyr med skjev munn og strikkelue og serverer noen artige poenger og komikk underveis. Den andre delen av hovedrollene, Dave Thomas, er ikke like kjent. Han har dog figurert i andre komedier i alt fra ‘Rekrutter på ville veier’ fra 1981 til Rat Race fra 2001.

Du får også oppleve storheten Max von Sydow i en av de store birollene i filmen. Han spiller en eldre assistent for det onde selskapet. Du merker hans tilstedeværelse med den myndige stemmen hans som alltid gjør seg på film, selv om dette er en dum komedie som ikke får ut hans sanne skuespillertalent.

Dette er veldig crazy komedie med mye rør. Filmen er dog noe enkel i formen og er ikke like visuelt sterk. Den har et litt tungt og eldre preg med lavt tempo som mange unge i dag ikke vil omfavne like varmt. Med andre ord har tiden løpt litt fra denne filmen. Men dette fungerer dog sikkert best som nostalgi. Noen av morsomhetene er dog bra artig om du klikker med den noe sære men enkle tomskallehumoren.

Det er nesten mer TV-kvalitet på filmen enn typisk filmkvalitet. Vaktene på ølfabrikken går med plastrustninger som minner om billige versjoner i en blanding mellom dem stormtrooperne i Star Wars bærer og det man har under drakten i ishockey. Musikken er også veldig generisk og veksler litt mellom noe som kan minne om Star Wars og Politiskolen. Det er også litt spesialeffekter i filmen med tegnede effekter som var kule for sin tid, men som ikke holder helt følge med det beste i bransjen på noe vis.

Dette var en rar opplevelse å se. Den første delen av filmen virker mildt sagt rotete, men heldigvis kom filmen seg etterhvert. Jeg er glad i eldre komedier, og dette leverte tidvis varene og er nok en jokerfilm for de som liker drikkefilmer med masse rare innfall og en sjarmfull idiothumor. Vi snakker flygende hunder, øldrikking i tusenvis av liter og samt en overlevelsesevne som du bare finner i komedier. I mine øyne var dette en merkelig komedieblanding som jeg ikke tror vil more de store massene, men likevel er dette en grei forspielfilm eller lignende som sikkert blir bedre jo mer alkohol du har innabords. Jeg var dog edru og synes dette var ok. Lar tvilen komme filmen til gode og ruller en veldig svak firer på terningen.

Terningkast: 4-

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Lawrence.com