Anmeldelse av Ghost in the Shell, amerikansk film fra 2017

Action, Drama, Sci-Fi Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 12 år

Ghost in the Shell - Trailer 13.11.2016

Visuelt stilsikker fremtidsverden i kul cyberpunkstil

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.03.2018]

Vi følger kyborgagenten Major, som er proppet full av kunstige kroppsdeler. Det eneste hun har fra sitt tidligere jeg er hjernen. Hun er konstruert for å være det ultimate våpenet og er en del av Seksjon 9, som jakter på cyberkriminelle og hackere. I det noen begynner å likvidere ansatte i mektige Hanka Robotics, kommer Major på sporet av av en hacker som truer med å ødelegge verdensordenen. Det blir da Majors oppgave å stoppe denne hackeren. Major får også å prøve å finne ut hvem hun har vært før, i det hun begynner å huske detaljer fra sitt tidligere liv. Det viser seg også at hun er tettere knyttet til cyberterroristen enn hun først aner. Hun begynner å lete etter svar langt inne i sjelen som hun trodde hun hadde mistet. Dette setter hele oppdraget hennes og tilværelsen i et helt annet lys...

Dette er en live actionfilm av det verdenskjente mangaen (Japansk tegneserie) og animefilmen med samme navn som filmen. Jeg har ikke lest tegneserien, men har fått sett animefilmen en del ganger, og den har fascinert meg en del. Jeg er altoppslukende over teknologibaserte sci-fi-filmer med cyborgs og eller kunstig intelligens. Derfor var dette en film midt i blinken for meg. Jeg kjenner igjen en del fra animefilmen, men det er også en del ulikheter i filmene som gjør at ting også blir litt småspennende for de som har sett animefilmen.

Regissør Rupert Sanders, som fra før har regissert ‘Snow White and the Huntsman’, leverer i mine øyne sin beste film til nå i karrieren. Han gjør veldig mye riktig med denne filmen som er meget pen visuelt sett med mye datagenerert snacks i bildet. Elsker fremstillingen av teknologien i filmen, selv om det er noen ting som er litt rart, som at de kjører bilene sine selv. Filmen viser hvilke utfordringer vi kan få i fremtiden der hacking kan utgjøre en større og større trussel da hele samfunnet blir mer eller mindre heldigitalisert. Liker også at rollefigurene ser veldig ut som anime-aktig ut og samtidig fungerer i filmen. Dette skaper en veldig stilig fremtidsverden som innimellom minner litt om Blade Runner til tider i det visuelle uttrykket.

Scarlett Johansson passer også ypperlig inn i hovedrollen. Hun får en komplisert rolle å mestre som en cyborg med følelser. Liker også henne som heltinne i filmen med flere kule koreograferte kamp- og actionsekvenser som kan minne litt om de man finner i The Matrix. Det er også en noe kald stemning i filmen, men jeg likte det og synes at det passer bra i hop med verdenen med alle disse cyborgene. Liker også at filmen har bra dybde i utforskingen av skillet mellom menneske og maskin. Og selv om filmen er noe langsom til tider, storkoste jeg meg med denne filmen. Filmmusikken er også bra kul til tider og er med på å skape en kul atmosfære.

Jeg er godt fornøyd med filmen som gav meg stor underholdning. Om du liker sci-fi med fokus på fremtidsscenarioer er dette noe du bør få med deg. Filmen er også meget vakker estetisk sett. Dette utgjør et solid utgangspunkt for en film, men det mangler noe for at filmen skal holde følge med de største klassikerne. Men alt i alt ble jeg litt overrasket over det denne filmen har å by på. Jeg kan ikke skjønne de litt lunkne kritikkene som filmen fikk da den gikk på kino. Dette er kul cyberpunk-film som leverer varene sine, selv om det visuelle nok er bedre enn selve historien, som kunne vært litt bedre utformet. Men jeg synes likevel at filmen fortjener en forsiktig femmer på terningen fordi dette er en ambisiøs film som treffer på mye den forsøker seg på.

Terningkast: 5-

- Snow White and the Huntsman - Mørk og dyster Snøhvit anno 2012