Anmeldelse av Presten - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2018

Komedie, Drama Spilletid: 30 minutter

Presten - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.03.2018]

Vi skal på nytt besøk til Bjarte Tjøstheim, som har vært prest et år i Maridalen Kirke. Nå begynner Bjarte å bli varm i trøyen som prest. Men det lurer problemer i horisonten. Maridalen kirke ligger litt i utkanten av Oslo og det er ikke så mange som drar dit for å gå i kirken. Om ikke kirken trekker flere folk og beviser at den er viktig for lokalsamfunnet kan det være kroken på døren for den lille kirken. Nå må det iverksettes tiltak for at kirken skal bestå, men er det så enkelt å snu trenden i en presset liten kirke?

Jeg likte godt første sesong av presten. Derfor tenkte jeg at det også ville være moro å se om andre sesong hadde like mye å by på. Bjarte Tjøstheim er en artig karakter i seg selv som jeg setter stor pris på fra Radioresepsjonen og å se ham som prest er temmelig gøyalt. Merker også at han har et kristent opphav, fordi han virker å kjenne litt av miljøet han portretterer.

Om du likte første sesong av Presten, så er andre sesong like artig. Det vil si mer flau og artig humor i samme gaten som Larry Davids ‘Curb your Entusiasm’. Denne gangen er det nedleggelsesspøkelset som truer for kirken. Vi får se at det startes kor og tilbud for barn. Det går også mot bryllup for Bjarte og hans forlovede. Det blir også litt rare innfall som barndomskameraten som alltid sparker Bjarte i rumpen eller Kim Haugen som klikker så bra med dama til Bjarte.

Liker hvordan Bjarte selvironisk tøyser med seg selv. Vi får se en Bjarte som er svært konfliktsky og ikke vil skuffe noen, selv de han ikke skikkelig kjenner. Liker Bjartes fjollete humor og ler godt av denne serien. Digger scenen der Bjarte spør om penger til bryllupet hos faren til forloveden. Der snakker han seg først bort og forklarer hvor mye penger han har, men svigerfaren gjennomskuer ham og bryter inn at han overfører penger. Eller når Tore Sagen tuller med at han er blitt frelst.

Bjarte er en sterk hovedperson i serien og spiller bra i front. Jeg synes at rollefiguren Konrad i Christian Skolmen fremdeles er litt for krampaktig. Han ødelegger noe, men er litt småmorsom innimellom. Men han fungerer dog greit som den irriterende karen som ingen liker, fordi han er en bedreviter av dimensjoner, men samtidig synes vi også litt synd på ham, fordi han er en skikkelig enstøing. Her får vi dog se hvordan Konrad takler en forelskelse, eller hvordan han ikke takler den, rettere sagt. Du får også oppleve den strenge Margit som kjører Bjarte hardt med en streng tone.

Jeg hadde mine tvil om andre sesong hadde noe mer å fare komme med. I mine øyne leverer også sesong 2 varene og er minst like underholdende som første omgang. Det er sjelden jeg ler så mye som jeg gjorde av dette. Bjarte er en skikkelig moroklump som gir mye av seg selv i denne rollen. Det går kanskje litt repetisjon i noen av poengene, men jeg føler serien klarer å more meg likevel. Det går veldig mye i Bjartes vegring for å si klart i fra om ting, men til tross for dette er sesongen svært fornøyelig med snill og god humor. Dette er med andre ord prestehumor for folket som er lett å bli glad i.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01