Anmeldelse av Heimebane - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2018

Drama

Heimebane - Sesong 1: Strålende drama på NRK!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.03.2018]

Serien begynner på Tangsrud Arena der hovedtreneren til det nyopprykkede tippeligalaget Varg IL får slag, med bare 13 dager igjen til seriestart. Det skaper en skikkelig krise i en ellers så økonomisk presset klubb. Etter en TV-debatt som fotballtrener Helena Mikkelsen er med på, får sjef i Varg IL opp øynene for Helena som har de verdiene han er ute etter. Han ringer henne og ber om et møte. Varg vil at Helena skal være assistenttrener under spillende trener i utenlandsproffen Michael Ellingsen, som er tilbake i Varg etter 18 år som utenlandsproff.

Da stiller Helena et ultimatum om at hun enten blir hovedtrener eller så kan de bare glemme henne. Da sjefen for Varg ser gjennom den solide rapporten hennes, gir han mot alle odds Helena trenerjobben. Men selv om det blir stor glede for Helena venter hennes største kamp som første kvinnelige trener for eliteserien. Det blir en kamp om å bevise at hun duger. Både overfor klubbledelse, media, spillere, fansen og hele fotball-Norge...

Før dette hadde Norge bare filmen ‘United’ fra 2003 som føltes som en suksessfull fotballkomedie. Ellers har de fleste filmer og TV-serier om fotball vært noe som ikke engasjerer stort. Det fordi det er vanskelig å gjøre fiktivt materiale om fotball troverdig. Det er alltid noen supportere som kommenterer feil og mangler ved det som utspiller seg. Jeg liker derimot at ‘Heimebane’ har sitt eget fiktive lag og gjør det svært solid på å bygge opp en troverdig atmosfære og plott rundt fotballen. Serien leverer også stor kvalitet i alle de ti ca 50 minutters episodene.

Nå er jeg litt småinteressert i fotball, men er ingen fanatiker. Derfor var jeg svært skeptisk til en serie som omhandler et fiktivt fotball-lag, men dette var faktisk svært fengende. Serieskaper Johan Fasting har skapt drama om fotballmiljøet med svært interessant struktur. Det er utrolig moro å se en ambisiøs kvinne lede et herrelag. Her får du se temaer som damefotball versus herrefotball, nyopprykkede klubber kontra de store gutta i klassen, en dame og skal trene herrer og maktspill innad i klubben. Stjernespilleren er en egosentrisk tidligere storspiller som er kommet til klubben for å spille for dem. Han tror først at han skal ta over rollen som spillende hovedtrener, men blir tilsidesatt for en dame. Det liker han dårlig.

Dette får meg til å tenke hvordan det er å være kvinne i mannsdominerte yrker. Det er rart at menn kan være så nedlatende og sinna på at kvinner som forsøker å gjøre en innsats. Og denne serien treffer midt i blinken for å beskrive nettopp dette. Dette viser at NRK tør å satse på drama med dristig tematikk som virkelig er inn i tiden. Det er ikke noen grunn for hvorfor ikke en dame skulle kunne lede et herrelag i eliteserien, bare de er kvalifisert til jobben. I alle fall ikke en grunn som jeg ser. Og dette momentet med mer spinner serien mesterlig rundt.

Svært underholdende serie også supportersangen er så råkul at jeg nynner med på den underveis i serien. Digger det menneskelige aspektet med serien. Dette er noen ganger satt litt på spissen, men det er nettopp det som skaper et spenstig materiale. Likevel er serien bra troverdig med et bra manus i bunn. Det blir heller ikke for mye fotball i serien for min del, og selv om fotballen er det som holder dramaet sammen, har dette langt flere tråder å spille på enn kun å være en enkel sportsserie. Det er ikke så mange kampsekvenser i serien og det kan gå en stund mellom dem. Liker at dette ikke følger det helt vanlige forløpet for en sportsfilm. Det vil si at det går litt opp og ned,slik det pleier å gjøre i fotball. På dette viset er seriens innhold bra realistisk lagt opp. Det gir et veldig levende drama. Og samtidig blir også kampene mer spennende når man ikke vet når det går bra og ikke. Det er kunst å få til en dynamikk i handlingen som gjør dette ekstra engasjerende.

Liker hvordan serien utvikler seg. Her er det nok å spille på hele veien. Vi får se hvordan gode spillere bråker med hverandre. Noen spillere må selges som er med på å sette følelser i kok. Og det blir også en sak med seksuell trakassering. Det blir også litt romantikk underveis. Med andre ord er det nok å gripe tak i underveis også for de som ikke bryr seg katten om fotball. Dette handler om følelser og har en turbulent handlingen som involverer både gleder og sorger, store seire og knusende tap. Og det at serien tar plass i en liten bygd som Ulsteinvik er en meget sjarmfull detalj. Det er et samfunn der alle kjenner alle og Varg IL er samlingspunktet i bygden.

Jeg hadde nesten glemt hvor mye jeg elsker Ane Dahl Torp som skuespiller. Jeg så henne sist i Bølgen for et par år siden, men dette var en enda mer treffende rolle for den store stjerna, som viser at hun fremdeles har mye inne som skuespillerinne på TV-formatet, særlig når manuset hun har å jobbe med har så mye substans som dette. Dette er også en av hennes beste roller i karrieren. Jeg heier virkelig på denne hardtarbeidende fotballtreneren som Ane Dahl Torp nailer totalt, og det er imponerende av en dame som hatet fotball før denne rollen. Torp eier serien med sin tilstedeværelse og gjør dette svært magisk.

Skuespillet er også solid i andre roller. Vil også nevne at John Carew viser gode takter som fotballspilleren Michael Ellingsen. Dette er en rolle Carew mestrer godt da han selv også har vært utenlandsproff og jeg tror på hans bling-bling rollefigur med dyre biler og tidvis arrogant oppførsel. Jeg vil også nevne Bjarte Hjelmeland som gjør en herlig uspiselig innsats i serien som grinebriterinvestor, Axel Bøyum gjør også en passende rolle som den misslykkede utenlandsproffen og samt Rolf Kristian Larsen som den sympatiske stavangergutten, Eivind Brattskjær som spiller med hjertet på utsiden av drakten. Ellers får du mange kjente navn på blokken i de mindre birollene.

Jeg er en som egentlig ikke liker TV-serier så godt, men denne serien engasjerte meg stort hele veien. Det jeg ikke liker med TV-serier er når poenger og handling draes ut i det uendelige eller når det blir for åpenbart konstruert spenning, men her er manuset såpass sterkt at jeg kjøper det som skjer og lar meg underholde til det fulle. Det gjør at jeg henter frem sekseren på terningen for en TV-serie som klarer å imponere, selv uten å ha et vridd til kriminalkonsept. Dette er et overbevisende menneskelig drama, men likevel med et manus med krutt i. Liker veldig godt at serien har nye interessante handlingsmomenter å komme med i hver episode uten at serien har noe daukjøtt å bære på. Dette er med andre ord noe av det ypperste norsk drama har avlet frem på så lenge jeg kan huske.

[ Serien går på NRK og NRK Nett-TV med ny episode hver søndag ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01