Anmeldelse av Big Momma's House 2, amerikansk film fra 2006

Action, Komedie, Thriller Spilletid: 99 minutter

Big Momma passer barna for en dataormdesigners familie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.03.2018]

Malcolm Turner har en høygravid kone, som han møtte i felten i forrige film. Samtidig er han sluttet som FBI-agent fra anmodning fra kona. Men selv om Malcolm har lovet å legge FBI-agenten på hylla, klarer han ikke å holde fingrene unna når han får nyss i en storsak. FBI prøver å plante en mann som barnepike for familien til en mann som er designer av en dataorm som kan åpne hemmelige nettverk. Dette er en trussel for FBI, CIA og de millitære på hele kloden. Men da barnepiken skal ansettes setter Malcolm inn støtet i sin gode gamle undercoveralibi som Big Momma. Han får til slutt jobben og da kommer etterhvert FBI krypende til Big Momma for å være deres insidekvinne. Men det skal vise seg at Big Momma får nok å stri med underveis som både FBI-kontakt, barnevakt for Fullerfamilien med huslige sysler, en illsint kone som lurer på hvorfor han ikke er hjemme og samtidig fakke skurken...

Filmen begynner med Martin Lawrence som klumser rundt i en ørnekostyme på en oppvisning foran skolen til gutten Trent. Og derfra og inn blir dette direkte pinlig. Jeg var ikke veldig begeistret for den første filmen, men ikke klok av skade tar jeg fatt på oppfølgeren. Hadde det ikke vært for min tvangsnevrose for å få med meg oppfølgere på filmer jeg har sett, så er det liten sjanse for at jeg hadde brydd meg med å fortsette på filmserien.

Hvis du følte første film hadde en tynn historie, kan jeg meddele at i oppfølgeren henger plottet seg i en tynn tråd som den klamrer seg fast i. Det føltes litt rart å få en oppfølger med et nytt undercoveroppdrag som Big Momma. Der første film var veldig ned i underbuksen og hadde en del vitser er dette et sorgens kappittel i forhold. I oppfølgeren får du omtrent bare nødvitser og det er mye lengre mellom de poengene som er noe i nærheten av morsomt.

Martin Lawrence var ikke fantastisk god i første film og her får han enda mindre å spille på. Jeg synes han kan være morsom når humoren han skal servere fungerer, men dette ble bare vås. Liker heller ikke de tilgjorte ansiktsuttrykkene hans med store øyene som han drar til det kjedsommelige. Filmen er også litt for krampaktig til tider og jeg liker ikke når humorfigurer gjønes ekstra til som ikke passer med den rollen de trakterer, og det skjer då til de grader her, når en topp FBI-agent ikke klarer å holde masken det grann til stadighet og gjør seg for mye til. Det er ingen som gjør dette når dette kunne ha avslørt dem så til de grader.

Humoren er litt repeterende fra første film når Big Momma later som om hun er en hushjelp som passer barn, men egentlig ikke kan noe om det å holde et hus. Derfor blir det mye klovning og klumsing før rollefiguren plutselig finner ut at det er best å lære seg en gang for alle hvordan man tar vare på huset. Det blir en balansegang der han skal både fange skurken og ta vare på barna og familien samtidig. Men til forskjell til første film er ikke dette like mye ned i underbuksen. Filmen forsøker å dog en sjelden gang å være dirty, som da Big Momma blir med på spa med Victoria Secret-modeller.

Manuset er det verste med denne filmen. Dette blir aldri i nærheten av morsomt, og det er grenser for hvor morsomt det er med store damer. Synes også filmen er et lite hakk ned fra første film, men likevel helt ok severdig om man liker familiekomedier med et varmt hjerte. Filmen har litt hjerte som også første film hadde. Slutten er mye bedre enn begynnelsen, selv om det hele slutter svært sukkersøtt med super moral. Kostymet og sminkejobben er dog blitt enda bedre siden første film. Drakten som Martin Lawrence bruker som Big Momma er heftig oppgradert. Nå kan han til og med dra på stranden i badedrakt og det ser troverdig ut. Men det er også det beste man kan si om filmen.

Terningkast: 2-

- Big Mommas: Like Father, Like Son - ‘Big Momma’ får med seg stesønnen sin undercover
- Big Momma's House - Enkel undercoverkomedie i underbukseland

- Deck the Halls - To naboer går i julekrig med hverandre

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Regency Enterprises, Epsilon Motion Pictures, Runteldat Entertainment, New Regency Pictures, Firm Films, Friendly Productions, Deep River Productions, Twentieth Century-Fox Film Corporation, Big Lou House Productions LLC