Anmeldelse av Fort Apache, amerikansk film fra 1948

Western, Action, Eventyr Spilletid: 125 minutter

Den arrogante lederen kjører hardt mot hardt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.02.2018]

Etter den amerikanske borgerkrigen blir den høyt respekterte krigsveteranen Kirby York (John Wayne) sendt til Fort Apache. Men til alles overraskelse er blir Thursday (Henry Fonda) ny øverstkommanderende på Fort Apache i Arizona. Thursday er arrogant som få og viser ingen nåde mot noen. For ham er det kun krig som gjelder. Det er spent stemning i indianerreservatet rundt fortet, og indianerhøvding Cochise får raskt erfare at Thursday ikke behandler dem med respekt. Det gjør ikke situasjonen mindre betent. Da blir det opp til Kirby York å forsøke å megle fred, selv om Thursday gjør det klart at han vil sette hardt mot hardt fordi han ikke respekterer indianerne på noe vis...

Filmen åpner med en hestevogn på vei til Fort Apache. Dette er ikke ulikt mange andre av regissør John Fords filmer der hestevogner står sterkt i fokus. Ford har laget mye minneverdig film og særlig blir han hyllet for sine mange og storslåtte westernfilmer. Og ‘Fort Apache’ viser seg raskt å være en film du kan regne med om du liker gode westernklassiker. Du får en del dristige stunts som involverer hester og fall. Det gjør dette til en storslått film. Musikken er også veldig passende til filmen der den veksler raskt mellom stemninger fra militær musikk til mer følsomme kjærlighetstoner med myke styrkere.

Skuespillet er også solid med store stjerner som John Wayne og Henry Fonda i front. Du treffer ogs en pur ung Shirley Temple som den kvinnelige skjønnheten. Men dette er ikke den John Wayne-filmen du venter på forhånd. John Wayne er nemlig ikke like fremtredende i filmen som han pleier å være. Han spiller en litt mer vanlig rolle enn den ultimate revolverhelten. Den som er mest i fokus er ikke akkurat helten heller. Det er nemlig Thursday i Henry Fondas skikkelse som troner i front.

Jeg liker hvordan filmen fremstiller konflikten med indianerne. Her fremstår ikke de hvite som den beste parten i konflikten. Det er nemlig indianerne som kommer best ut av filmen. De hvite med Thursday i spissen kjører showet, men ikke på en særlig sympatisk måte. Det gjør at man faktisk sympatiserer med indianerne og deres kamp for å leve i fred. Historien er også bra lagt opp, men det tar noe tid før filmen kommer skikkelig i gang. Indianerne er nemlig ikke fremtredende i begynnelsen av filmen, og er ikke så mye med i filmen, men mot slutten får vi stifte mer bekjentskap med dem.

Filmen er lagt opp som en nedtonet westernfilm. Noen deler av filmen føles kanskje litt konstruert. Det er mest fokus på krig og fred, men det blir også noe fokus på kjærlighet mellom slagene. Thursdays datter Philadelphia (Shirley Temple) bor nemlig også på fortet. Den unge kvinnen faller for en av de unge ordentlige soldatene. Uheldigvis for henne, vil ikke faren gi sin velsignelse til dem fordi han mener at soldaten ikke er en skikkelig gentleman. Vi får med andre ord se hvordan Thursday blir en bremsekloss på flere hold.

Fotoet er bra variert og vakkert på samme tid. Det blir tid til både storslått og vakker natur på prærien med store og kule fjellformasjoner som skaper de store kontrastene i bildet sammen med det ellers så flate sanddekkende landskapet. Digger de mange og varierte kameravinklene som da vi ser filmens kvinnelige skjønnhet sittende i hestevognen og oppdager at en kjekk ung mann hun holder av rider bak vognen. Da er hun kjapp med å dra opp sminkespeilet og da viser kameraet ham via speilet hennes.

Alt i alt er dette en solid film. Dette har mer å by på utover vanlig westernfilm. Her får vi også en del innendørsscener i tillegg til scener med soldater som forsvarer fortet. Filmen foregår i en westernsetting men uten de store revolverheltene. Du får en litt utypisk westernhistorie som fungerer som et drama og har en historie uten de mest fremtredende rollefigurene. Filmen er også litt langsom i oppbygningen slik det skal være i en klassisk westernfilm. Det blir etterhvert mye action og krigsscener i oppgjør med indianerne. Det blir også en del kvikke og morsomme replikker innimellom som liver opp filmen.

- How the West Was Won - Generasjonsdrama med innslag av storstilt action
- På Sporet - John Wayne + John Ford = Stor westernklassiker
- Storm over prærien - Kavaleriwestern i kamp med indianerne
- Stagecoach - Klassisk western på sitt beste

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Video-Reviewmaster.com