Anmeldelse av Everything Sucks! - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2018

Komedie Spilletid: 30 minutter

Everything Sucks! - Sesong 1: En underholdene Netflix- original

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 27.02.2018]

Oppskriften er ganske så High School-klassisk for Everything Sucks!. Det er nytt skoleår, og vi følger de sjarmerende og smårare «underdogene». På første første skoledag bestemmer nerdene seg for å bli med i skolens videogjeng – for der håper de på å treffe likesinnede. Og det gjør de! Vår mann Luke (Jahi Di’Allo Winston) forelsker seg umiddelbart i rektorens datter Kate (Peyton Kennedy). Og selv om skolens bøllete og Shakespeareglade maktpar, Emaline (Sydney Sweeney) og Oliver (Elijah Stevenson), truer med å gjøre livet surt for videonerdene våre, kommer Luke opp med en dristig plan som har gevinst både for de forfengelige skuespillerspirene og de gryende filmskaperne.

Denne lune, morsomme og koselige TV-serien er levert fra serieskaperne Ben York Jones og Michael Mohan. Sammen har de med seg et lag av dyktige, unge skuespillere, som vi som seer umiddelbart blir glade i. Vi får et innblikk i de unges tøffe oppvekst, både privat og sammen med venner på skolen, og hvordan dette påvirker dem. Det er de unge som står i sentrum i 'Everything Sucks'. På skuespillerfronten leveres det veldig overbevisende. Peyton Kennedy spiller den krevende rollen som Kate på kult vis. Også Jahi Di´Allo i rollen som Luke får fotfeste etterhvert. Det er i det hele tatt masse bra å finne i denne serien, som umiddelbart gjør at du ønsker å se mer etter hver episode.

/filer/Stian/Everything Sucks!/Everything Sucks! 2.jpg

Interessante rollefigurer
Det er flere rollefigurer å bli glad i blant elevene på Boring High. Lukes bestevenner McQuaid (Rio Mangini) og Tyler ( Quinn Liebling) er både sjarmerende og underholdene på hvert sitt vis.

Seriens aller sterkeste kort er det nevnte Peyton Kennedy som innehar. Hun spiller sympatisk og troverdig som Kate. Kennedy imponerer i måten hun skaper et nyansert bilde av Kate, som får ganske mye å spille på, og hennes rollefigur vokser etter hver episode. Det som kanskje er seriens mest interessante rollefigur i undertegnedes øyne er bøllen, Emaline (Sydney Sweeney). Hun er en du umiddelbart både blir irritert over, men etterhvert også begynner å like.

'Everything Sucks' er ment å bringe tilbake 1990-tallsnostalgien. Det merker du i både musikken og innholdet. På lydsporfronten får du høre alt i fra Ace of Base til Oasis. Musikken er veldig gjennomført, og den kommer på alle de riktige tidspunktene i serien. Serien er dog litt ujevn jo lenger ut du kommer i sesongen, men lydsporet gjør at serien kommer unna med slikt. Serien finner etterhvert igjen dybden den mangler litt av midtveis. Men det serien kan mangle av dybde tar den dog igjen på sjarm og skuespill.

/filer/Stian/Everything Sucks!/Everything Sucks! 1.jpeg

Et skaperverk som er til å like
Serieskaperne Ben York Jones og Michael Mohan, som har regissert alle 10 episodene, sikter seg inn på samme landskap som Netflixkollegaene i '13 Reasons Why' og 'Stranger Things' traff så godt. Serien har likhetstrekk til  begge de nevnte seriene, fordi de unge står i sentrum.

Serieskaperne treffer godt med humoren, spesielt fra Lukes beste kamerater Tyler og McQuaid. Og selv om serien mister litt fotfeste utover i sesongen, kommer den raskt til hektene igjen mot slutten.

Jeg kan også nevne de voksne i korte trekk, for de er ikke helt bortglemt. Lukes mor Sherry (Claudine Mboligikpelani) og Kates far Ken (Patch Darragh) gjør gode rolletolkninger. De lever et meget godt og til dels behagelig liv med barna sine.

Dette er med andre ord en serie som er lett å bli glad i. Mye av grunnen er at serien har et veldig sterkt og interessant manus. Serien forsøker også å få den riktige 1990-tallsfølelsen, og det lykkes serien godt.

/filer/Stian/Everything Sucks!/Everything Sucks 3.jpg

Everything Sucks! er en TV-serie det er veldig lett å like. Serieskaperne har klart å lage en serie som klarer å holde et stabilt nivå hele veien, selv om noe av dybden synker litt underveis i sesongen. Heldigvis krydres alt av godt skuespill, riktig humor og et lydspor som det absolutt lukter svidd av. 1990-tallsnostalgien bringes virkelig til live igjen i denne lune og koselige Netflixserien. Hele første sesong ligger på Netflix i skrivende stund. I mine øyne fortjener serien en andre sesong. Kanskje Everything Sucks! kan bli en ny seer-favoritt blant Netflix abonnenter? Det gjenstår å se.

[ Foto/Copyright: Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Salon.com
  • Indiewire.com
  • Wall Street Journal
  • The Telegraph

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»

«Mannen som ikke kunne le»