Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av The Sugarland Express, amerikansk film fra 1974

Drama, Kriminal Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 18 år

Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.02.2018]

Filmen åpner på en gårdsvei. En ung blond tenåringsjente kommer med bussen. Hun skal til fengselet og besøke ektemannen. Hun gir ham klar beskjed om at hun vil gå fra ham, men mener egentlig det motsatte. Etter rask sex på toalettet gir hun ektemannen et ultimatum. Enten blir han med hjem med det samme eller så er det siste gang han ser henne. Han velger til slutt å rømme sammen med henne fra fengselet. Det har seg slik at deres sønn er tatt av barnevernet og skal plasseres hos en fosterfamilie. Hun vil ha hjelp fra ektemannen til å få tilbake sønnen. Det fører dem ut på litt av en roadtrip med sønnen som mål, og med politiet i hælene hele veien...

Annonse:

Filmen er basert på en faktisk hendelse i Texas fra 1969. Dramaet i filmen er herlig lagt opp. Det blir litt av en flukt fra politiet med en heftig biljakt, og kidnapping av en politimann i en politibil. Fosterforeldrene bor i Sugarland og hele filmen går ut på at rømlingene skal komme seg dit. Vi skjønner også raskt omtrent hvordan dette må ende. Det pleier jo sjelden å være lykkelig slutt på slike politijakter, og særlig ikke de som baserer seg på en historie fra virkeligheten. Men det er også en liten tvist på filmen på slutten som ikke gjør dette helt slik du venter.

Selve filmen er bra skrudd sammen med både foto, klipp og filmfortelling. Dette er regnet som Steven Spielbergs første spillefilm, siden The Duel fra 1971 er kategorisert som en TV-film. Sugarland Express kom ut året før regissør Steven Spielbergs store gjennombrudd med Haisommer i 1975. Han viser nok en gang at han kan lage sjangerfilm. Denne gangen får du en roadmovie med en medfølgende politijakt. Det blir også litt humor mellom slagene i kjent Spielbergstil. Elsker scenen med den gamle mannen som kjører 40 kilometer for sakte imens han snur seg og snakker med passasjerene i baksetet. Dette skaper selvsagt mye oppstyr på veien og rømlingen fra fengselet er ikke komfortabel i situasjonen.

Filmen begynner svært bra, men personlig synes jeg ikke vi blir tett nok knyttet til hovedrollefigurene. Rollefigurene i front er også ofte i overkant naiv og skjønner ikke konsekvensene av hva de begir seg ut på. Men filmen er godt laget og den er bra underholdende med flukten fra politiet som den store attraksjonen. Skuespillet er dog meget stødig i filmen. Særlig av en pur ung Goldie Hawn som viser seg som filmens ubestridte stjerne. Filmen ble laget for skarve 3 millioner dollar og spilte inn over 12 millioner dollar på verdensbasis på kino.

Jeg har sett noen 'på rømmen'-filmer opp igjennom årene. De kanskje mest kjente er ‘Bonnie and Claude’ og ‘Natural Born Killers’, men også denne filmen har sitt å komme med. Spielberg viser at han mestrer å lage en slik sjangerfilm. Han tar oppgaven på alvor og gir oss en bra forestilling. Synes filmen er bra troverdig til tider, selv om Spielberg tar seg noen filmfortellerfriheter innimellom for å sprite opp inntrykket.

Det er ikke alt som glimrer like mye. Filmskaperen gir oss blant annet en scene der våre venner ser på Per Ulv og Bippe Stankelbein og der Per Ulv faller utfor et stup og havner i avgrunnen. Da ser vi at fengselsfuglen begynner å tenke på hva han egentlig er med på. Litt snodig å få dette perspektivet gjennom at rollefigurene ser på tegnefilm. I mine øyne er denne scenen ikke blant de sterkeste i filmen og kunne nok godt vært kuttet ut. Den gav ikke mye ekstra tilbake til filmen og føltes heller litt rar og malplassert.

Vi følger handlingen fra både politiets syn og fra de ville rømlingene ståsted. Og som vanlig blir rømlingene en attraksjon underveis når de er blitt kjent gjennom mediene. Mange sympatiserer også med rømlingene og deres kamp for å få tilbake sønnen sin. Du får også beskrevet forholdet mellom den kidnappede politimannen og rømlingene. Vi får se at de får en fin tone seg i mellom. Mot slutten begynner også den fangede politimannen å sympatisere litt med gisseltakerne. Vi får også en del skytescener mot slutten av filmen. Der vi får se noen som tar loven i egne hender.

Konklusjon
Du får visse forventninger når du ser en Spielbergfilm og Sugerland Express innfrir på mange områder og Spielberg leverer en underholdende film. Dette er dog aldri i nærheten av de store klassikerne til Spielberg, men det er ikke å forvente av en film som kom såpass tidlig i hans karriere. Det mangler noe i måten filmen presenterer rollefigurene på. Særlig hovedrollene som noen ganger blir litt for underrepresentert. Vi kommer rett og slett ikke tett nok på dem og føler ikke vi kjenner dem nok til å bry oss skikkelig om dem. Men alt i alt er dette en godkjent film der Spielberg får mye ut av budsjettet i filmen. Det betyr at dette er en obligatorisk film for Spielbergfans. Du får en grei film med en historie fra virkeligheten som overrasker noe mot slutten.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Bird On A Wire - En intens jakt på Gibson og Hawns rollefigurer

Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

Diskusjon

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,2 av 6 - 22 stemmer)

Kritikker i media

  • Empire
  • Dagsavisen
  • Arbeiderbladet
  • TVguide.com
  • Creative Loafing
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • Filmfront
  • Filmz.dk
  • Chicago Sun-Times
  • The New York Times
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Radio Times
  • Laramie Movie Scope
  • Fantastica Daily
  • ColeSmithey.com
  • One Guy's Opinion

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Universal Studios / Universal Pictures, Zanuck/Brown Productions

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.