Anmeldelse av Mute, engelsk (britisk) film fra 2018

Mysterie, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 126 minutter

Skuffende...

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 24.02.2018]

En stum bartender går hardt ut mot gangsterne i byen hans for å finne ut hva som virkelig skjedde med hans savnede partner.

Mute foregår cirka 35 år frem i tid. Leo, som har vært stum siden barndommen, leter etter sin savnede kjæreste. En film noir science fiction, satt i en dystopisk utgave av Berlin. I følge filmens beskrivelse på Netflix, begir han seg inn i Berlins lurvete underverden. Jeg dro umiddelbart en sammenligning med den franske Irrèversible (2002) hvor hovedpersonen, spilt av Vincent Cassel, går inn i underverdenen i Paris for å hevne sin kjæres voldtekt.

Men der hvor Irrèversible er rå, brutal og engasjerer meg som seer, så fremstår Mute som likegyldig, glossy og med et tema som nær sagt virker påtvunget bare for å bekrefte at man befinner seg i Berlins da lurvete underverden. Altså, bortsett fra at han ene interesserer seg litt for mye i tenåringsjenter, så er det ikke mye som minner om en underverden. Som sagt, så virker det litt påtvunget for å gi filmen et mørkere inntrykk, men i stedet så føles hele settingen kunstig.

Manuset til denne filmen, ført i pennen av Michael Robert Johnson og Duncan Jones, imponerer ingen. Hele historien føles kunstig, som om puslebitene i et puslespill er tvunget sammen fremfor å plassere dem der de faktisk passer. Det sørger igjen for at man ikke får noe særlig forhold til karakterene i Mute, det er ikke noe naturlig flyt i filmen.

Regien står den ene halvdelen av manusforfatterne for, nemlig Duncan Jones, og regien er ikke særlig overbevisende den heller. Med en såpass tynn og kunstig historie, så prøver man å trykke inn en haug av sanseinntrykk rundt handlingen. Flere slåssescener, flygende biler, sterke og blinkende farger for å gi et futuristisk preg, med mere. Men dette veier ikke godt nok opp, og filmen blir et kaotisk sammensurium av dårlig håndverk.

Ytterligere en skivebom er castingen. Alexander Skarsgård (Leo) og Justin Theroux (Duck) med flere gjør det riktignok ok. Ingen minneverdig opptreden, men helt på det jevne. Paul Rudd derimot, selv om han ikke er noen dårlig skuespiller og gjør også en helt grei innsats, så er han helt feil type for rollen. Mulig det er fordi undertegnede har sett Rudd i for mange komedier, så det er uvant å se ham i en seriøs rolle, men mitt inntrykk er at dette ikke var en passende rolle for Paul.

Jeg triller en treer på terningen for Mute. Stort sett en gjennomgående tråd av tynt og dårlig håndverk. Når det er sagt, så fungerer filmen helt greit som et tidsfordriv. Hvis du har 126 minutter du vil slå i hjel, så kan Mute være noe for deg - men ikke ha for store forventninger.

- Warcraft: The Beginning - Actionspekket og fyldig spillfilmatisering
- Source Code - Til tider vellykket sci-fi mysterie