Anmeldelse av Unge lovende - Sesong 3, norsk tv-serie fra 2018

Drama Spilletid: 30 minutter

Unge lovende - Sesong 3

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.02.2018]

I det vi entrer denne tredje sesongen, treffer vi Elise Evensen som bruker all sin tid på å skrive på et TV-konsept imens mor betaler regninger. Men da mor tilbyr Elise et rom i sin nye leilighet, bakker Elise unna. Hun finner også tonen med en svensk standuper som hun tenker å samarbeide med til et mulig TV-show. Nenne har problemer med kjæresten Leo, samtidig som hun begynner å slå igjennom som forfatter med sin første bok. Og hun får mye oppmerksomhet når hun vinner Oslo by kunstnerpris på 50 000 kroner. Alex er i Hollywood for å prøve lykken som skuespiller. Men det er langt hardere enn hun hadde sett for seg på forhånd. Jo flere avslag hun får jo mer motløs blir hun. Men da hun møter den norske TV-mannen Simon, begynner noe å skje som trekker henne hjem igjen til gamle trakter. Det har gått et drøyt halvår siden Elise, Nenne og Alex hang sammen som erteris. Nå er vennene lengre fra hverandre enn de har vært på lenge...

Etter to flotte sesonger var jeg stadig sugen på mer. Derfor var jeg i hundre da jeg plutselig fikk tilbud av NRK om å anmelde hele tredje sesong av ‘Unge lovende’ før den ble sluppet på nett og TV. Jeg er blitt veldig glad i Unge lovende som tok meg med storm i første sesong. Synes også denne serien også treffer bra for unge menn, selv om det først og fremst er jenta serien omhandler. Og det at serien klarer å treffe såpass bredt at den fanger en fase som alle har vært gjennom i livet. Jeg tenker på i den seine ungdom, før voksenlivet tar helt overhånd. Det er nesten bare litt friskt at serien omhandler unge kvinner og at vi får se deres utfordringer i denne fasen av livet.

Skuespillerne i front føles veldig ekte og naturlig. Siri Seljeseth, Gine Cornelia Pedersen og Alexandra Gjerpen er med andre ord en solid trekløver som utfyller hverandre med sine levende rollefigurer som det er lett å kjenne seg igjen i, hver på sin måte. Men denne sesongen er det Alexandra Gjerpen som skinner mest. Hun spiller så utrolig bra og nailer rollen som den litt middelmådige skuespillerinnen Alex. Det krever sin kvinne å spille denne rollen og Gjerpen leverer virkelig varene.

Vi føler med den noe famlende, selvhøye og rotete Alex i hennes kamp om å lykkes i bransjen. Jeg kjøper totalt rollefiguren Alex, som minner om flere jeg har møtt før. Det er også en sårhet i Alex og det som skjer rundt henne og denne sårheten mestrer Gjerpen til det fulle å formidle. Det gjør henne til en interessant rollefigur å følge, selv om hun er litt selvsentrert til tider. Liker også at det er en utvikling i rollefiguren gjennom sesongen. Av nye birollefigurer treffer vi den overpositive og spøkende programlederen Simon i Hasse Hopes skikkelse og samt standuperen Katinka spilt av Bianca Kronlöf.

Serieskaper Siri Seljeseth har igjen skapt en ny sesong som skiller seg litt ut fra de foregående, men vennskap står også sterkt i som tema. Mange har sammenlignet de foregående sesongene med Skam. Denne sesongen er ikke den linken like åpenbar. Alt er mye mørkere enn de foregående sesongene og det kler serien som har et meget gjennomarbeidet manus med mye substans i. Filmen har også fremdeles en del komiske situasjoner og kvikke replikker. Liker at serien klarer å manøvrere seg uanstrengt og naturlig mellom både komikk og alvor. Det blir også en del flaue situasjoner der alle de tre i front bidrar på sin måte, selv om det er Alex som kanskje står mest i fokus for flauheten i denne sesongen.

Manuset er skapt av Siri Seljeseth sammen med Mads Løken. De har levert et solid stykke arbeid med mange minneverdige øyeblikk. Serien starter med at rollefigurene er hver på sin kant og holder på med sitt. Dette er en ny innfallsvinkel i serien. Men de møtes igjen etter noen episoder. Episoden der de tre vennene drar ut på landet skaper litt positiv energi inn i serien og der begynner serien å bli mer igjenkjennbar igjen. Da får vi litt kvalitetstid sammen med gjengen på klassefest. Scenen der Alex er på sitcom-audition er også helt episk, både morsom og flau på samme tid.

Tredje sesong klarte å innfri mine forventninger og leverer en solid som et solid ungdomsdrama. Igjenkjennelseeffekten er stor i denne tredje sesongen. Om du likte de andre sesongene av ‘Unge lovende’, vil du mest sannsynlig sette pris på tredje sesong, og det til tross for at den er litt dystrere og mer ubehagelig enn vanlig. Heldigvis finner vennene sammen igjen og da løftes humøret og stemningen i serien betraktelig. Liker at serien klarer å få noen småkarikerte øyeblikk til å fungere underveis uten at troverdigheten blir ødelagt. Slutten på sesongen fungerer ypperlig og er en lovende overgang til en ny kommende sesong.

[ Fredag 23. februar ble hele sesong 3 lagt ut på NRK Nett-TV ]

- Natt til 17. - Realistisk og fin norsk ungdomsfilm

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01