Anmeldelse av The Post, amerikansk film fra 2017

Biografi, Drama, Historie, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 12 år

The Post - Trailer 07.11.2017

Stopp pressen!

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 19.02.2018]

En hemmelighet holdt skjult av fire amerikanske presidenter tvinger landets første kvinnelige forlegger og hennes hardtslående redaktør til å bli med i kampen mellom pressen og regjeringen.

Dette er den første filmen som har hatt Meryl Streep, Tom Hanks og Steven Spielberg på samme prosjekt. The Post forteller historien om hendelser som foregikk i avisen The Washington Post i 1971, mens krigen raser i Vietnam. Filmen er basert på en sann historie, men er det en god historie? Mitt svar er, “nja…”.

Det er meget mulig at amerikanerne setter mer pris på The Post, enn hva resten av verden gjør. Selv om den forteller om et viktig vendepunkt i USAs historie, så tvinger filmskaperne oss til å legge merke til to ting; kjønnsrollene og “God bless America”. Som, på tross av viktige saker, kanskje er litt på siden av historien.

Det er kanskje med for å fylle tid, da jeg føler historien er en smule tynn. Det er visse scener her hvor jeg føler manusforfatterne Liz Hannah og Josh Singer har hastet seg gjennom - for eksempel hadde jeg gjerne sett litt mer bakgrunnshistorie rundt Vietnam-krigen og den amerikanske politikken. Det kunne vært litt mer kjøtt på beinet, for å si det på godt norsk. Når det er sagt, så er det likevel en god historie og et velskrevet manus - jeg ville bare hatt litt mer av det.

Steven Spielberg kjenner vi alle til - mannen bak suksesser som Indiana Jones og E.T. Spielberg gjør en helt akseptabel jobb med regien for The Post. Men jeg hadde ønsket meg litt mer pompøse takter, litt mer “over the top”. Først i siste halvdel av filmen kjente jeg virkelig på stemningen og ble dratt litt mer inn i filmen. Begynnelsen er god riktignok, men noe mer bakgrunnsmusikk blant annet hadde økt spenningsnivået betraktelig.

Med all respekt for Meryl Streep og de andre skuespillerne, så er det to som virkelig skinner - som omtrent bærer filmen alene. Tom Hanks er utmerket som den nådeløse redaktøren Ben Bradlee, mens Bob Odenkirk er filmens “dark horse” i rollen som Ben Bagdikian. Streep (Kay Graham), Sarah Paulson (Tony Bradlee), Tracy Letts (Fritz Beebe) med flere virker litt umotiverte, dog kan deres innsats være preget av et litt tynt manus.

Likevel koste jeg meg på kino. Filmen er en godbit det er verdt å se, og den forteller som sagt en viktig historie. Hvis du liker filmer som All the President’s Men (1976) og Spotlight (2015), så bør du definitivt se The Post. Jeg triller en sterk firer på terningen for denne, og synes den absolutt er en film å få med seg.

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg

• Aftonbladet
  • Filmeye.se
  • Filmtopp.se
  • Kulturbloggen.com
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Hamar Arbeiderblad
  • Nöjesguiden
  • Toppraffel.se
  • Kommunalarbetaren
  • SR P4
  • GeekNinjas.se
  • Skont Productions (Youtube)
  • Kulturnyheterna
  • Onyanserat.se