Anmeldelse av When Last Sword Is Drawn (Mibu gishi den), japansk film fra 2003

Drama Spilletid: 143 minutter

Samuraienes siste tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.02.2018]

Vi følger to Shinsengumisamuraier. Saitō Hajime (Kōichi Satō) er en hjerteløs morder, og Yoshimura Kanichiro (Kiichi Nakai) er en følelsesmessig sverdmann fra det nordlige området, kjent som Nambu Morioka. Vi ser hvordan det går med deres skjebne på slutten av 1800-tallets Japan. Filmen skildrer tiden før Shogunatets og samuraienes fall. Der blir Yoshimura en nyslått sverdmann under Shogun. Etterhvert blir han tvunget til å forlate sin gamle klan for å tjene penger til sin familie. Det blir mye som står på spill for samuraiene når samfunnet endres drastisk og de må kjempe en fortvilende kamp for å holde på tradisjonene...

Japanerene har en eksotisk kultur veldig ulik vår norske. Dette er en flott filmepos som handler om samuraienes siste tid i Japan. Filmen beskriver samfunnsskiftet i det samuraiene blir overflødige når sverdets tid blir over og kulenes tidsalder tar over. Temaene i filmen inkluderer konfliktløs lojalitet til klanen, herren og familien. Vi får et unikt innblikk i eldre japansk kultur der liv betyr mindre enn ære og regler. Med andre ord får vi en tragisk men vakker historie der mange liv går tapt.

Om du har sansen for samuraifilm er dette et solid bidrag i sjangeren. Historien foregår både i 1899 og så får vi flashback til 1860-tallet da samuraiene var svært aktiv. Filmen er veldig realistisk hele veien uten å overdramatisere. Det blir også litt humor mellom slagene. Vi får noen fargerike rollefigurer i filmen. En av rollefigurene er en håpløs romantiker som setter andre foran se selv. Det føles litt typisk japanske med en klovn eller annen raring. Skuespillet er også veldig naturlig uten det typiske teatralske som eldre samuraifilmer ofte hadde. Men likevel er ikke filmen helt av samme kvalitet som de store mesterverkene til eksempelvis Akira Kurosawa.

Filmen fremstår som et solid drama som vant beste film under den gjeveste japanske filmutdelingen i 2004. Fotoet er bra forseggjort. Du får mange nydelige bilder innimellom. Blant annet er scenen med japanske kirsebær som avblomstrer i vinden svært vakker. Eller flere scener der snøen laver ned. Slike scener gir mye tilbake til filmen. Musikken er veldig typisk japansk, men fungerer utmerket i filmen og utbroderer handlingen.

Men selv om det er hovedvekt på drama er det også en del action i filmen. Actionen er kult koreografert med flere stilige scener. Effektene er dog ikke helt prikkfri, men langt over det som er akseptabelt. Blant annet ser vi at det er brukt dataeffekter når et hode kuttes av i en kropp i en trapp. En del stikksekevenser ser heller ikke helt ekte ut, men det er småplukk i den store sammenhengen.

Til tross for at filmen langt i fra er perfekt er dette en bra engasjerende film. Men historien er både interessant og bra utformet. Filmen føles noe lang, særlig draes noen scener litt ut, særlig mot slutten. Det mangler litt for å bli min ynglingssamuraifilm, men filmen gjør såpass mye riktig at den fremstår som en solid nyere samuraifilm. Filmen er ikke veldig lystig og heller mer mørk og dramatisk. Jeg ruller en svak femmer på terningen for en film jeg anbefaler deg å se om du vil oppleve eldre japansk kultur.

Terningkast: 5-

- Departures - Like poetisk som et haikudikt