Anmeldelse av The Ritual, engelsk (britisk) film fra 2017

Grøsser Spilletid: 94 minutter

Mytologisk uhygge

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 10.02.2018]

En gruppe venner begir seg ut i Sveriges villmark for å feriere, men merker etter hvert en faretruende tilstedeværelse. Noe følger etter dem gjennom skogen…

Etter å ha sett traileren for The Ritual, så fikk jeg litt forventninger og gledet meg til den skulle bli tilgjengelig på Netflix. Etter min mening så har land som Japan, Sverige og Storbritannia forbigått USA når det kommer til skrekk. Hollywood har en lei tendens til å dytte inn en eller annen form for kjærlighetsdrama som tar oppmerksomheten vekk fra det skrekkelige. Europeiske (og Asiatiske riktignok) fokuserer på ren uhygge gjennom hele filmen, som gjør grøsserne mer rå og intense. I denne sammenhengen, så skuffer The Ritual ikke.

Man tar seg riktignok tid til å bygge litt historie, men bare akkurat passe til at man skjønner sammenhengen. Manusforfatterne Joe Barton og Adam Nevill har ikke produsert verdens mest avanserte historie her, men i skrekksjangeren så er mantraet “less is more” ofte ganske effektivt. Etter en liten prolog for å introdusere karakterene, så sendes man omtrent direkte inn i uhyggeligheten og blir der til filmens slutt. En parallell jeg tok med meg er at den minnet litt om en kombinasjon av Wrong Turn og The Blair Witch Project.

Regissør David Bruckner tar oss med på en intens reise gjennom de svenske skogene, og får ganske mye ut av det relativt enkle manuset og få spesialeffekter. Ofte er det det man ikke ser som skaper skrekken. Jeg applauderer også filmer med et litt begrenset budsjett, som vet å bruke pengene på de rette stedene. For eksempel noen få gode spesialeffekter, fremfor en kjent skuespiller. Da går man kanskje glipp av et større trekkplaster, men i sum så sitter man igjen med et langt bedre sluttprodukt.

Skuespillerne med Rafe Spall (Luke) gir ingen prestasjoner man vil huske i lang tid etterpå, for å være helt ærlig. Sammen med blant andre Arsher Ali (Phil), Robert James-Collier (Hutch), Sam Troughton (Dom) og Paul Reid (Robert) med flere, så leverer Spall helt på det jevne. I The Ritual er det helheten som teller - det er stemningen og atmosfæren som gjør at dette blir en intens affære.

Til slutt så må det nevnes at måten de fremstiller den svenske villmarka på bidrar stort til stemningen. Man får inntrykket av at gjengen befinner seg i et massivt og øde landskap - fra et goldt landskap i begynnelsen til etter hvert tettere og tettere skandinavisk skog. Man får nesten inntrykket av å være på en annen planet, og det bidrar stort til uhyggen.

The Ritual er en type film som bør sees i tusmørket, med høy lyd, for å sette den rette stemningen. Filmens lek med norrøn mytologi oppe i det hele er fascinerende, og det er merkelig at det ikke finnes flere skrekkfilmer om dette temaet - her er det mange monstre å ta av!

Jeg triller en svak femmer på terningen for The Ritual. Den spiller på sine styrker, og gjør det meget bra. Et litt mer strukturert manus og et større budsjett kunne nok ha gjort filmen enda litt bedre, men atmosfæren og uhyggen man skaper kommer en veldig, veldig langt med. Dette er absolutt en film å få med seg i seinvinterens mørke, mens nordavinden uler langs husveggene.

- Southbound - Lost Highway to Hell!

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming