Anmeldelse av En natt - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2018

Drama Spilletid: 30 minutter

En natt - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.02.2018]

Elisabeth og Jonas møttes på en ‘blind date’ på en brun pub på dagtid. Deres møte er ikke akkurat helt A4, men de virker å finne tonen etter litt strev i starten. Vi følger de to time for time gjennom en lang og lys sommerkveld og natt i Oslo...

Serien starter med et sitat fra regissør og skuespiller Orson Welles: ‘Vi blir født alene, vi dør alene. Bare gjennom kjærlighet og vennskap kan vi skape en illusjon for et øyeblikk at vi ikke er alene’. Og hver ny episode begynner med et nytt sitat fra forskjellige kunstnere. Manuset er skrevet av skaperne bak Dag, nemlig tospannet Kristopher Schau og Øystein Karlsen. De har her laget en ny dramaserie som skiller seg bra ut i mengden med et fengende og enkelt konsept.

Serien griper fatt i meg fra første stund. Det er interessante rollefigurer vi møter og de virker veldig levende. Jeg elsker måten vi blir kjent med rollefigurene gjennom en 'blind date'. Vi skjønner at det er noe Elisabeth sliter med, men vi vet ikke helt hva. Jonas er svært hyggelig, oppmerksom, tolerant og ønsker virkelig å finne ut av personen bak Elisabeth. I begynnelsen er det Elisabeth som setter premissene for daten, men også Jonas har sine hemmeligheter.

Jeg er ikke så fan av slike dialogdramaer, men dette falt jeg pladask for. Det er spennende å se hvor dette dramaet tar oss hen. Serien føles ganske spesiell siden hele handlingen går i sanntid. Vi får se alt som skjer også når våre to datere er på do og diverse telefonmeldinger og annet kommer opp på skjermen. Og det som begynner litt tradisjonelt som et ung kvinne møter mann-drama har virkelig mye å by på underveis.

Serien er en reise inn i forholdenes verden. Vi opplever at to personer møtes og belyser flere sider med det å være to. Manuset er mesterlig lagt opp og det er mange gode tvister underveis. Jeg elsker at serien overrasker meg stort til tider og at handlingen er veldig vanskelig å forutse. Det er også små cliffhangere i slutten av hver episode som får deg til å bli fristet til å se mer av hvem disse to er og hva natten bringer.

Det norske stjerneskuddet Anders Baasmo Christiansen (kjent fra Buddy, Dag, Kon-Tiki og Kongens nei) og svenske MyAnna Buring (kjent fra serier som Ripper Street, Banished, Prey og Downton Abbey) spiller hovedrollene. Christiansen leverer som vanlig en fjellstø og menneskelig rolle som bare han kan spille. Det samme kan også sies om hans svenske motspiller som viser seg virkelig tilliten verdig og stjeler mye av showet hun også.

De fabelartige skuespillerprestasjonene bærer serien på sine skuldre sammen med det solide manuset. Det gjør dette til en svært solid serie du bør få med deg. Innholdet føles også veldig vakkert og romantisk fortalt. Serien er velregissert og står løpet ut. Du kjenner igjen litt av stemningen til serien Dag, men dette føles hakket mer troverdig og enda mer ymtet på allmenheten. Om du vil ha en ny serie å se på med partneren din eller vennene dine er dette noe å prøve seg på. Serien leverer fjellstøtt og har et manus med snert og innhold til ettertanke.

[ Serien kan du se på TV eller på NRKs Nett-tv i sin helhet ]

- Fuck Up - Velfungerende krimlek

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01