Anmeldelse av Free Fire, fransk film fra 2016

Action, Komedie, Drama, Kriminal Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Kjapp og enkel underholdning

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 01.02.2018]

«Free Fire» har fått mye skryt fra forskjellige hold i media helt fra den dukket opp på kino. Likevel er nok filmen polariserende i form av at noen kommer til å synes den er dørgende kjedelig og altfor låst til én lokasjon. For andre er det stikk motsatt.

Våpenhandel har ofte en definert form for å fungere optimalt. To parter avtaler sted og tid, samtidig som at det allerede er klart hva summen er, for den ene parten som skal betale, mens den andre parten har med seg våpen som skal byttes mot den gitte summen. Slik foregår vel de fleste våpenhandler, om vi skal tro det vi leser i media og det vi ser på film. Og slik hadde nok denne våpenhandelen gått også, hadde det ikke vært for at en mann fra hver side fyker i tottene på hverandre, skudd blir løsnet og fabrikken brått blir forvandlet til en slags slagmark hvor (nesten) alle er opptatt av å komme seg unna med livet i behold.

Er det noen som har kritikk som retter seg mot at filmen er litt ensformig og at den blir litt hemmet av å være låst til én lokasjon, ser jeg meg enig i den påstanden. Likevel har vi sett filmer med enda mindre rom å spille på som har fungert godt, som f.eks. «Buried» med Ryan Reynolds, eller heisthrilleren «Devil». I en slik film er det desto mer viktig at dialogen sitter, at skuespillerne er dyktige og at karakterene er interessante nok til at man ønsker å sitte fastlåst med dem gjennom filmens spilletid. Og her er Ben Wheatley både god og heldig. For det finnes absolutt en verre gjeng å tilbringe tiden med enn Cillian Murphy, Brie Larson, Armie Hammer og Sharlto Copley. Disse fire, samt de som bidrar som support, er en særdeles trivelig og interessant gjeng man ser hamre løs på hverandre både verbalt og fysisk.

Historien i filmen har vi allerede vært gjennom, men utenom det så skjer det ikke mye i filmen annet enn at det blir skutt en del, og at karakterene viser litt hva som bor i dem. Er det noe jeg savner er det lett at det blir tungt på avfyring (verbalt og fysisk), mens filmen føles for lett når det kommer til karakterutvikling og fremgang i historien. Det er svært lite som skjer på relativt kort tid, og med tanke på ren underholdningsverdi så treffer Ben Wheatley klokkerent i store deler av filmen. Men i tillegg til svake karakterutviklinger, synes jeg det er lite tomrom i overraskelsesmomentet.

Det dukker opp et par ørsmå konflikter som setter fyr på dynamikken mellom flere fremtredende karakterer, men det dabber fort av og slukner hen i løpet av kort tid. Wheatley kunne gjort filmen godt om han klarte å fordele dynamikken i filmen utover spilletiden. Med små glimt av hva filmen klarer når den treffer riktig, føles filmen uforløst og litt uengasjerende. Det bryr meg faktisk ikke så mye hva som kan komme til å skje med karakterene, og synd er det. Hadde jeg hatt et par knagger å henge sympatien min på, ville jeg følt det lettere å henge med på filmen gjennom de litt tyngre partiene også.

«Free Fire» er uansett en tullete og velfungerende krim-komedie som ikke tar seg selv så høytidelig. Det er morsomt, absurd og trigger-happy krim som får latteren til å sitte like løst som det hagler skudd gjennom fabrikklokalet i det «krigen» bryter ut. Litt sært er det, og det er nok ikke en film for absolutt alle. Den kjenner dog sin besøkelsestid og lar være å dra og tøye filmen i det uendelige. Her slutter filmen av på et godt sted og blir derfor en underholdende halvannen time. Ikke for kort og ikke for langt.

- Sightseers - Morbid sort engelsk humor

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray