Anmeldelse av James Bond - Quantum of Solace, engelsk (britisk) film fra 2008

Action, Thriller, Drama, Eventyr Spilletid: 105 minutter

James Bond - Quantum of Solace - Trailer 11.09.2008

Usammenhengende og uklar actionkompott

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.03.2009]

Dominic Greene leder en stor organisasjon som prøver å ta kontroll over store naturressurser. På sin vei til sitt mål bærer Mr. Greene ingen skrupler og det er bare opp til agenten James Bond å stoppe ham...

Vi gledet oss over Casino Royale som var et friskt pust inn i en agent som var på vei til å dø ut. Nå er Daniel Craig tilbake for å forsøke å levere varene enda en gang, det klarer han ikke med denne blandingen.

Filmen innehar mye action og mye er godt gjennomført i actionscenene, men slike scener kan ikke bære filmen alene, hvis de ikke passer helt inn med resten. Det ble rett og slett litt mye action og litt lite engasjerende handling. Man føler ikke at det er noe stor sak Jams Bond kjemper for, iallefall kommer ikke det godt nok fram hvorfor vi skal bry oss om hans arbeid i denne filmen. Det slår deg også at det er vanskelig å gjenfortelle å kort gjenfortelle plottet i filmen, noe som jeg føler ofte kan være et dårlig tegn.

James Bond har mistet mye av sjarmen, han er i denne filmen mer fokusert på å bare løse neste oppgave og være en testosteronbombe, det hele ligner mer på Jason Bourne enn på den Bond vi kjenner og elsker. Det er greit å kunne fornye seg men, man kan da forlange litt sjarm, kjappe replikker og kanskje en drink eller to. Selv ikke skurken i denne nye filmen holder mål, han er alt for puslete og innehar ikke nok karakter.

Dette ble ingen innertier, ikke engang i nærheten. Med forrige film, Casino Royale, i tankene forventer vi mye mer. En bør spørre seg om en ikke bør redefinere hva en Bond-film skal inneholde og hvordan James Bond skal framstå. Actionsekvensene er greit gjennomført, men det er ikke nok bare det, vi savner mer helhet.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Kristoffer Robin og Ole Brumm - Uventet tungt og middels fengende fra Disney
- World War Z - Klassisk blockbuster om zombieinvasjon
- Machine Gun Preacher - En hardtslående film som kommer litt tregt i gang
- Drageløperen - Om et land som forandres
- Stranger Than Fiction - En finurlig historie med morsom vri
- Finding Neverland - Magisk reise inn i skapelsen av Peter Pan og hans verden
- Monster's Ball - En film fylt med sex, drap, hat, familieproblemer og kjærlighet...

13.07.2011 sier Grotlo94: Heilt enig med Isabeel og AsusX, ein elendig film. Rett og slett!
25.06.2011 sier Jacob: Enig med hver eneste linje. Casino Royale er mye mye bedre. Håper neste film vil komme opp på nivå med sistnevnte.
26.01.2010 sier AsusX: Sier meg enig med Isabeel her altså.
Filmen er en av de dårligste Bondfilmene, og deler plass med Die Another Day, som etter min mening ble en katastrofe. Historien i disse filmene går ikke etter Bondreglene, og det er vanskelig å vite hva som egentlig er historien.
Én stjerne.
24.03.2009 sier Isabeel94: Filmen er den dårligste av de.l At den kan kalles James Bond er rart :p
14.11.2008 sier Aylar Von Kuklinski: Har nylig sett filmen på kinoen i Oppdal og må bare si det som jeg syns. Dette er den beste Bond-filmen ever! Ingen over, ingen ved siden!

• Ringerikes Blad
  • Gamereactor.no
  • StudVest

England, USA

Columbia Pictures, United Artists, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), Danjaq, Eon Productions