Anmeldelse av Dekalogen (Dekalog), polsk miniserie fra 1989

Drama Spilletid: 55 minutter

Ambisiøst polsk mesterverk fra Krzysztof Kieślowski

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.01.2018]

Litt om handlingen i de forskjellige filmepisodene:
Dekalog 1 (Du skal ikke ha andre guder enn meg): Første film handler om en intelligent gutt som stiller seg de store spørsmålene i livet. Hans far er både universitetsprofessor og ateist og lærer sønnen bruk av vitenskapelig metode der han mener datamaskinen har alle svar. Dette skal vise seg å bli en dyr lærepenge.
Dekalog 2 (Du skal ikke misbruke Guds navn): Dorota Geller, en gift kvinne, står overfor et dilemma som involverer sin syke manns prognose. Hennes manns lege, som tror på Gud, får erfare betydningen av hans ord kan endre mye for Dorota.
Dekalog 3 (Du skal holde hviledagen hellig): På julaften møter taxisjåføren Janusz Ewa, som han hadde en affære med for få år siden. Hun får ham til å kjøre rundt på julaften sammen med henne for å angivelig leite etter sin forsvunnede ektemann. Janusz går med på dette og sier til kona sin at han skal ut å leite etter sin stjålede taxi.
Dekalog 4 (Du skal hedre din mor og din far): Anka er en attraktiv skuespiller som bor sammen med sin far, Michal. Hennes mor døde da Anka ble født. Anka føler seg ensom når faren er ute å reiser, da han er som en bestevenn for henne. Men under en av farens reiser finner Anka et brev fra sin avdøde mor som er tiltenkt henne.
Dekalog 5 (Du skal ikke slå i hjel): Et brutalt og tilsynelatende motivløst mord bringer den unge dagdriveren, Jacek, en drosjesjåfør og en idealistisk advokat ved navn Piotr sammen.
Dekalog 6 (Du skal ikke bryte ekteskapet): Tomek er en naiv ung mann som spioner på nabodama, Magda. Etterhvert blir han forelsket i henne. Han sender falske meldinger fra postkontoret til henne, ringer henne for å hente penger som ikke eksisterer, bare for å se henne.
Dekalog 7 (Du skal ikke stjele): Den unge kvinnen Majka, blir gravid som mindreårig med en litteraturprofessor. Hun får datteren Ania, men på grunn av ‘skandalen’ dette skapte, ble Majka tvunget til å late som om Ania var hennes søster. Når Majka blir utvist fra universitetet tenker hun å bortføre sin egen datter og rømme til Canada.
Dekalog 8 (Du skal ikke tale usant om din neste): En overlevende fra Holocaust konfronterer en etikkprofessor som en gang nektet å hjelpe henne med en falsk dåpsattest under andre verdenskrig.
Dekalog 9 (Du skal ikke begjære din nestes ektefelle): Roman er en mann som har blitt impotent. En dag oppdager at hans kone har en elsker.
Dekalog 10 (Du skal ikke begjære din nestes eiendom): To brødre arver et verdifull frimerkesamling fra sin avdøde far. Men da frimerkene blir stjålet misstenker begge hverandre.

Manuset er skrevet av Krzysztof Kieślowski og Krzysztof Piesiewicz. De har skrevet noen imponerende manus for de ti filmepisodene sammen. Jeg ble fenget stort allerede av første film ut i miniserien med filmverker som er løst spunnet rundt de 10 bud, men tar plass i vår tid og blander ting som religion, politikk, tragedie og komedie på en interessant måte. Dette er et svært ambisiøst verk som i utgangspunktet var laget for polsk TV, men som senere har blitt verdsatt av mange filmfans verden over og har til og med blitt en del av boken: ‘1001 filmer du må se før du dør’.

Verket kan dog føles noe tungt til tider, men det er bare fordi dialogen går på polsk og med teksten på engelsk der ikke alt var tekstet, var det ikke alle detaljer som var like lett å skjønne med en gang. Derfor måtte jeg se om igjen enkelte strekk der jeg var litt ukonsentrert, men handlingen er heldigvis ikke vanskelig å skjønne i seg selv. Liker også de mange små tvistene underveis som gjør dette alt annet enn tradisjonelt.

Først trodde jeg at hver filmepisode skulle ta for seg et av de ti budene slavisk i rekkefølge, men dette er mer raffinert enn som så. Her mikses det også inn ingredienser fra flere bud og det er ikke alltid like lett å se sammenhengen mellom hovedbudet i hver fortelling. Det gjør at du får en spennende og interessant vinkling på det som skjer, der også hjernen får trim med å tolke hvilket bud det kan være snakk om og sammenhengen med dette i hver ny filmepisode. Liker også at hver episode er bra uforutsigbar. Det er med andre ord ikke lett å si hvor handlingen vil ta veien ut i fra slik episoden begynner. Linken mellom alle filmene er at de tar for seg bud fra De ti bud og at handlingen foregår i samme leiegården i Polens største by og hovedstad, Warszawa.

Regien er ved Krzysztof Kieslowski. Han har jeg fra før stiftet bekjentskap med gjennom Blå, Hvit og Rød-filmene som er en svært gjennomført og original filmtrilogi. Kieslowski har hatt en liten men svært formidabel filmportefølge. Han kastet inn håndkleet da han var på toppen av sin karriere på grunn av komplikasjoner med en hjerteoperasjon, bare 54 år gammel. Men til tross for få filmer, er det litt av en filmarv han har etterlatt seg. Og ‘Dekalog’ er et av hans største verk i mine øyne, selv om blå, hvit og rød også er helt der oppe.

Kieslowski har klart å tenke enkelt men likevel få en vakker film gjennom alle filmepisodene i Dekalog. Kameraføring og fotoet er gjennomført på en kunstnerisk måte. Det merkes at det er 10 forskjellige fotografer som har fått oppdraget med hver sin filmepisode, da alle episodene fremstår som så unike. Jeg elsker også de spesielle historiene som føles mesterlig og nydelig fortalt. Manuset er også svært godt gjennomført med dype temaer og underfundige historier som virkelig engasjerer og får deg til å tenke. Dette berører temaer som eksempelvis skjebne, tilfeldigheter, familieforhold og selvsagt liv og død. Dette er med andre stor filmkunst skapt med sparsomme virkemidler. Hele serien hadde ikke mer enn 100 000 dollar i budsjett og det er svært lite på nesten 10 timers spilletid.

Dette var en serie filmer som er eksepsjonelt godt gjennomført. Det er jo litt mye med 10 timer med polsk tale og engelsk tekst, men jeg angrer ikke for dette er et knallverk av Kieslowski, som viser seg som en real stjerneregissør uten like. Om du liker å både bli utfordret og underholdt med noe av det beste drama har å by på, er Dekalog en filmsamling du ikke bør gå glipp av. Du bør ikke la deg lure av at dette er TV-filmer, fordi kvaliteten er helt på høyde med en hvilken som helst annen av de beste kinofilmene fra samme tid.

- Hvit - Den hvite likhet
- Rød - Rødt, dypt og magisk
- Blå - Blått, vakkert og poetisk
- Veronikas to liv - Nydelig komplekst om to parallelle liv
- Du skal ikke slå ihjel - Mannen som ville ta igjen på samfunnet
- En liten film om kjærlighet - Den unge 'stalkeren' er forelsket...
- Blind Kjærlighet - Om kjærlighet på forskjellige plan
- Skjebnens luner - Kan små valg endre livet totalt?

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker
- Utenfor Hollywood - Les flere.
Les mer om miniserien

• San Francisco Examiner
  • Filmcritic.com

Polen

Polsk

Telewizja Polska (TVP), Sender Freies Berlin (SFB)