Anmeldelse av Olsenbanden møter Kongen og Knekten, norsk film fra 1974

Komedie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: Alle år

Et lite steg tilbake for banden

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 17.01.2018]

Egon, Kjell og Benny har gått under jorden, men da Kongen og Knekten utfordret dem, måtte de trå til! Igjen dreier det seg om store penger. 4 millioner lett omsettelig mynt, nemlig MOMS-penger! I løpet av kort tid er de impliserte i tur og orden millionærer og raka fant en rekke ganger. For hva gjør man når man har 4 millioner mellom hendene? De kan gjøre som Egon Olsen, eller som Kongen. De to har nemlig svært så forskjellig syn på hvordan en millionær skal oppføre seg!

Banden møter deres konkurrenter
Filmen starter med at et rikt par sitter hjemme og ser en fotballkamp mellom Norge og Sverige på TV. Egon Olsen mener dette er riktig tidspunkt å stjele sølvtøy fra dem på. Men da TV´en plutselig går i svart, begynner mannen i huset irritere seg grenseløst over det. Han bestemmer seg for å ringe å klage på sendingen. Når han skal plukke opp telefonen oppdager han at det er ugler i mosen når han ser Egon stå med en lysestake i hendene. Utenfor står Kjell å venter på at sølvtøyet skal komme. Da det kommer, kommer Kongen og Knekten å stjeler det fra dem. Slik starter denne femte filmen i rekka. Historien er hentet fra Danmark. Knut Bohwim står nok en gang for den norske regien.

Olsenbanden er som sagt opprinnelig en dansk ide, imens handlingen i Kongen og Knekten naturligvis er hentet fra Norge. Arve Opsahl, Sverre Holm, Aud Schønemann, Carsten Byhring og Pål Johannesen gjentar rollene som banden med familie, imens Sverre Wilberg igjen har rollen som den litt klønete, men morsomme Hermansen. Kongen og Knekten spilles sjarmfylt av Henki Kolstad og Frank Robert. Det er noe med filmen som gjør at jeg ikke helt får interessen for den. Dette er vel den filmen med mest humor av samtlige 14 Olsenbandenfilmer. Den er relativt kort (1 time 30 minutter), og det virker som filmskaperne har hastet seg litt fort igjennom. Det gjør at skuespillerene ikke helt klarer å overbevise i sine roller.

Olsenbanden er klar for sitt største kupp noensinne, da Egon legger en plan om at de skal rane en politipatrulje. For første gang lykkes banden, helt til Kongen og Knekten får vite om det. Kuppet i denne filmen er det delvis morsomt å følge. Her er det ganske mye bra å hente. Filmens svake side slik jeg ser det, er scenene med Kongen og Knekten. Jeg synes de blir for tam og kjedelig, sett bort ifra skuespillerprestasjonene. Valborg er som vanlig film-seriens mest interessante person, samtidig er hun den litt irriterende kona til Kjell.

/filer/Stian/Olsenbanden, møter kongen og knekten/Olsenbanden 1.jpg

Henki Kolstad et godt valg som Kongen
Det som likevel gjør filmen verdt å se, er hovedrolleinnehaverne. Dette hadde blitt en kjedelig film med andre skuespillere. Sverre Wilberg som Hermansen er alltid en artig å følge, da humoren til stadig sitter løst, imens i rollen som Kongen vet Henki Kolstad å sette humoren på rett plass. Han er faktisk filmens beste humorelement. Også Frank Robert er morsom på sin måte. Denne filmen hadde ikke vært interessant uten Arve, Sverre, Aud og Carsten. Valborg er filmens sterke kort, der Aud gjør en flott rolletolkning som Valborg.

/filer/Stian/Olsenbanden, møter kongen og knekten/Olsenbanden 2.jpg

Jeg har sett denne filmen veldig mange ganger tidligere, og jeg klarer ikke helt å få taket på den. Dette er en film som ikke gir meg helt den Olsenbandenfeelingen jeg hadde ønsket meg. Den er ikke direkte dårlig, men jeg synes historien blir for kjedelig sammenlignet med mange av de andre filmene i serien. Jeg skjønner ikke helt hvor dette skulle bært hen, uten Arve Opsahl, Sverre Holm og Carsten Byhring. Det er de som berger denne filmen isammen med Henki Kolstad og Frank Robert. Så denne er den minst interessante filmen i rekka ifølge undertegnede, men er du blodfan som jeg er, er dette en film som ihvertfall er verdt å teste ut.

- Olsenbandens siste stikk - Mimeverdig stemning fra gyldne tider
- Men Olsenbanden var ikke død - Passe verdig filmavslutning for banden
- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden gir seg aldri! - Olsenbanden kjører tanks og forsøker seg på aksjemarkedet
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder - Olsenbanden i trøbbel om havets gull
- Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken - Olsenbanden slenger seg på dataalderen
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok - Olsenbanden er tilbake for å rane skap med svarte penger
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull

- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull
- Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe... - Komedie som har sine humoristiske øyeblikk
- Olsenbanden - Operasjon Egon - Overcrazy komedie med sjarm
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Det Største spillet - Krigsfilm som er passe solid til tider, men det drar noe ut
- Operasjon sjøsprøyt - Gir deg ikke den humoren du forventer

Omtalespalte: Norsk film