Anmeldelse av The Orville - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Eventyr, Komedie, Drama, Sci-Fi Spilletid: 44 minutter

The Orville, sesong 1: Et spennende tilskudd på starten av det nye året.

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 12.01.2018]

"Family Guy"-skaperen Seth MacFarlane har hovedrollen i dette komidramaet hvor vi befinner oss 400 år inn i fremtiden, på et romskip som utforsker verdensrommet. Kaptein Ed Mercer (MacFarlane) har omsider fått sjansen til å være kaptein på sitt eget romskip, USS Orville. Mannskapet hans inkluderer blant annet den utrolig rasistiske roboten Isaac (Mark Jackson), styrmann Gordon (Scott Grimes), sikkerhetsoffiser Alara (Halston Sage), og Eds egen eks-kone Kelly (Adrianne Palicki). The Orville er ikke bare en komedieserie av typen Family Guy i verdensrommet. Den har en dramatisk side også, med kommentarer til aktuelle spørsmål i dagens samfunn.

Manuset er skrevet av Seth MacFarlane

’Family Guy’’-skaperen går fra en animasjonsserie til å lage en TV-serie som befinner seg i samme univers som Star Trek. Det var med veldig optimisme jeg satte meg ned for å følge kaptein Ed Mercers reise i verdensrommet. Bare at den minner litt om Star Trek, gjorde interessen for ‘’The Orville’’ stor for meg. Hvis denne TV-serien skal måles opp mot Star Trek, føles den noen hakk dårligere. Plottet og historien blir veldig flat og skuespillerprestasjonene er heller ikke helt tipp, topp. Serien har faktisk noen interessante rollefigurer, som manusforfatter Seth MacFarlane i rollen som Ed, og eksen hans, Kelly Grayson.

Humoren er heller ikke helt fraværende, selv om historien er litt skuffende. Spesielt MacFarlane glimter til med litt humor i ny og ne. Seriens 3 første episoder er til tider både spennende og samtidig litt småkjedelig. Seriens første episode der vi får se at Ed får jobben som kaptein på USS Orville er bra underholdene. Animasjonenseffektene er helt grei, imens musikken er det klasse over. Seriens andre og tredje episode er ikke helt på høyde med den første, men også der berger musikken mye av inntrykket. Det er mulig at serien tar seg opp igjen på et jevnt nivå, men per nå etter å ha sett 3 episoder av i alt 8, blir fortellermåten og historien litt stiv.

MacFarlane funker perfekt som hovedrolleinnehaver i The ‘’Orville’’

Jeg er av typen som ikke er veldig fan av at skuespillere produserer og spiller hovedrollen samtidig. Mye av grunnen til det er at jeg synes det ofte blir lagt for stor vekt på historien, imens skuespillet kommer litt i skyggen. The ‘’Orville’’ beviser det motsatte. MacFarlane beviser med denne serien at det faktisk er mulig og få til en god hovedrolle også.

Han gjør rollen som kaptein så overbevisende, at serien fortjener en titt. Serien mest interessante figur må sies å være sikkerhetsoffiser Alara (Halston Sage). Hun er en dame som ikke bryr seg nevneverdig om konflikter, for det er det ganske mye av i ‘’The Orville’’. Hun får muligheten til å ta sine egne avgjørelser ombord da Ed Mercer og Kelly Grayson blir tatt til fange av et fremmed skip. Hennes avgjørelser blir ikke bestandig tatt godt imot, men hun finner alltid på noe smart å si til mannskapet. Til slutt får hun tilliten, og blir etterhvert belønnet for innsatsen som kaptein.

En serie som gjør seg bedre på en streamingtjeneste

Jeg synes denne serien kanskje heller burde vært lagt til en streamingtjeneste, da jeg har en følelse av at interessen for den da hadde vært større. Noen serier passer til ukentlige episoder, men ikke denne. Selvfølgelig er dette bare min mening, for den har nok et stort seerantall i USA. Derfor kommer det sannsynligvis en sesong 2 av serien. At dette er et interessant tilskudd på serie fronten, er det ingen tvil om, men at det kommer til å bli en hittserie, det har undertegnede ingen tro på. Det er Fox Broadcasting Company i USA som har rettighetene til The ‘’Orville, og de er kjent for å lage store serier. The Simpsons har eksempelvis en stor tilhengerskare. Kanskje er det ikke tilfeldig at det er Fox i Norge som har rettigheter til å vise serien. Det samme vil jeg anta The ‘’Gifted’’ har, som også er en ny serie som går på ulike TV-kanaler verden over. Det er vanskelig å skal vurdere hvor god The ‘’Orville’’ er, satt opp mot de andre nevnte seriene, men at den er morsom og spennende til tider, det er det ingen tvil om.

Som nevnt er ‘’The Orville’’ en ujevn serie, målt opp mot de andre i sitt element, men den har likevel noen scener som er opp på Star Trek nivå. Seth MacFarlane gjør en flott rollefigur som kaptein. Hvis ikke han hadde vært med, er jeg ganske sikker på at dette hadde vært en veldig tam opplevelse. Halston Sage som spiller Alara, er også en spennende rollefigur å følge. Seriens minst interessante rollefigur må sies å være Bortus, spilt av Peter Macon. Animasjonene er helt grei, imens musikken er seriens beste element, som setter serien i den riktige stemningen.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01