Anmeldelse av American Made, amerikansk film fra 2017

Action, Biografi, Komedie, Kriminal, Drama, Historie, Thriller Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 9 år

Galskap og den amerikanske drømmen lenge leve?

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 12.01.2018]

Er du av typen som elsker sanne historier? Sluker du filmer som portretter mennesker som har gjort noe ekstraordinært? Elsker du også filmer som drar galskap og komikk inn i en sann historie? Da har du i så fall kommet rett. For historien om Barry Seal er noe helt i egen klasse.

I slutten av 70-tallet er Barry Seal (Tom Cruise) lei av den kjedelige, vanlige tilværelsen som flypilot. Han savner litt uforutsigbar og spenning i hverdagen, og begynner å smugle inn sigarer i relativt små doser. Dette blir fanget opp av en agent hos CIA, som ønsker at Barry skal begynne med flyturer for CIA, til Mellom-Amerika for å ta rekogniseringsbilder av soldatene som finnes spredd utover de mange eksotiske landene. Barry takker ja til oppdraget, men blir raskt oppdaget av det som på begynnelsen av 80-tallet viste seg å bli starten på den store narko-bølgen fra Mellom-Amerika, med bl.a.Pablo Escobar i spissen. De ønsker at Barry skal smugle med seg dop over grensa, og med ett er et av verdenshistoriens mest vågale liv i gang. Det å sjonglere livet som spion for CIA, som smugler for narkokartellet fra Colombia og familielivet i en rolig forstad, har sin pris…

I de siste årene har det dukket opp noen helsprø filmer som virker for gale til å være sanne. «War Dogs» har ikke plukket alt 100 prosent fra sannhetshylla, men likevel er bare grunnpakka såpass underfundig at den blir interessant. «The Wolf of Wall Street» er også et annet kroneksempel på en slik sann historie som i aller høyeste grad også må sies å være splitter pine gal. Hos «American Made» virker det hele å være altfor sprøtt til å være sant, men også her er det kunstneriske friheter på plass for å gjøre filmen mer dynamisk og spennende. Det gjør absolutt ingenting at det er gjort sånn, men etter å ha sett TV-serien «Narcos» så kjenner man igjen historien og rammen rundt filmen. Og som film så er dette underholdning av ypperste klasse, selv om jeg savner de store toppene og de saftige dialogene.

En annen ting som føles å være litt ubalanse er hovedrolleinnehaver Tom Cruise. Da mener jeg ikke «hoppe av lykke i sofaen hos Oprah»-ubalanse, men at han føles å være feilcastet. Jeg følte akkurat det samme da jeg for litt siden så «The Mummy», og jeg synes det samme når jeg ser ham i «American Made». Ikke det at Tom Cruise gjør en dårlig rolle, men jeg ser for meg at en kar med bedre komisk timing (som balanserer hårfint mellom komikk og dramatikk), kunne gjort det bedre i denne rollen. Cruise gjør figuren sin litt for tøysete til at jeg kjøper ham i denne rollen.

Se bare på hvordan Leonardo DiCaprio i «The Wolf of Wall Street». Han treffer klokkerent og gjør at filmen står som en bauta i de scenene hvor balansen mellom komikk og dramatikk gjør filmen mer sårbar. Det er så klart to forskjellige filmer og to forskjellige karakterer, men det er slike små nyanser som gjør at denne filmen føles litt ut som et uforløst potensial. Historien er der. Karakterene er der. Regien er også der. Dessverre så er manglene der også.

Saftigere dialog, en annen hovedrolleinnehaver og litt mer spenstig dynamikk ville gjort filmen til en real utfordrer til «The Wolf of Wall Street». Dessverre blir den mer en etteraper og havner litt i skyggen av de beste innen sjangeren biografisk krim/drama/komedie. Likevel er «American Made» en severdig film fylt med galskap. Den er bare ikke minneverdig nok.

- Edge of Tomorrow - Overraskende og fett angrep fra rommet
- Fair Game - Utgreing om USAs forspill til Irakkrigen