Anmeldelse av ChiPs - Crazy Patrol (ChiPs), amerikansk film fra 2017

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 100 minutter

Altfor mye komedie, altfor lite spenning

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 09.01.2018]

Jeg har null forhold til TV-serien som denne filmen er basert på, men det tror jeg faktisk ikke spiller så stor rolle. Det er ikke akkurat snakk om en gullkantet komedie slik som filmatiseringen av TV-serien «21 Jump Street» var, akkurat

Nykomlingen Jon (Dax Shepard) har omsider kommet seg inn i politietaten, og får tildelt plass hos Highway Patrol. Her får han en politimann, Ponch (Michael Peña), som makker. Ponch er på sin side ikke en nykomling, for han er på oppdrag som undercover-politi for å finne ut hvem som står bak en rekke brutale ran av pengetransportbiler. Det eneste han har å gå etter er at det kan være noen innenfor deres egne rekker som står bak, samt at de er gode på motorsykkel. Men det viser seg å være en hard nøtt å knekke, siden Ponch sliter med å finne kjemien med Jon – som på sin side viser seg å være en paragrafrytter uten slingringsrom.

To «usannsynlige» makkere som forsøker å stoppe ranere som kan være politi? Det er ikke kruttet som blir oppfunnet her, men om man lar tankene ligge litt for seg selv en stakket stund, er det faktisk mulig å kunne bli med på denne komiske motorsykkelferden. Og jeg kan godt like en politifilm, jeg. Gjerne med korrupsjon involvert. Og gjerne også med elementet buddy-cop med på lasset. Men det stopper seg litt opp når det blir dratt inn komikk i denne rotete symfonien.

Joda, både regissør/hovedrolleinnehaver Dax Shepard og hans motspiller Michael Peña klarer seg godt, de. Kjemien dem imellom er på det jevne, og det dukker opp flere situasjoner hvor jeg faktisk evner å dra på smilebåndet – uten å ha en ironisk brodd til det hele. Men komedier skal likevel klare å få frem noe som denne filmen ikke makter å bidra med; og det er selvfølgelig latteren. Jeg lo ikke én eneste gang, selv om det var noen scener hvor det ikke var langt unna. Dermed føler jeg at filmen kanskje burde viet seg selv til én sjanger i større grad. Litt mer komikk, eller kjøre løpet fullt ut ved å gi en spenningsfilm litt undertoner av komikk. Den forsøker nesten litt for mye på begge, og taper kolossalt på det.

«CHIPS» er en film som ikke blir minneverdig. Det er kort tid siden jeg så ferdig filmen, men jeg husker nesten ikke essensen av hva den ønsket å fortelle. Og selv om det er et vagt punkt uansett hvor friskt filmen sitter i minnet, så er det et rimelig slapt håndverk som er mekket sammen rundt konseptet på en TV-serie som gikk på TV-skjermen på slutten av 70-tallet og starten av 80-tallet. «21 Jump Street» fikk en ålreit oppfølger, men denne buddy-cop filmen fortjener ikke annet enn at det stopper ved denne filmen. Det er på tide å parkere motorsyklene, og la politiarbeidet vike. Vi får heller vente 15-20 år før noen ønsker å lage en krimthriller rundt de samme karakterene. Det vil nok heller passe alle og enhver.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray