Anmeldelse av Cult of Chucky, amerikansk film fra 2017

Grøsser, Thriller Spilletid: 91 minutter

Andy og Nica møter Multi-Chucky!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.01.2018]

Nica (Fiona Dourif) har vært på kriminalasyl de siste årene etter forrige Chucky-massakre. Der er hun blitt overbevist om at det var henne som drepte familien hennes og ikke dukken Chucky. Men etter at psykiateren hennes bruker en 'Good Guy'-dukke i gruppeterapien, hjemsøkes asylet av flere dødsfall. Da begynner Nica å lure på om hun kanskje ikke er gal likevel...

Filmen åpner med at Andy Barclay har et levende Chuckydukkehode som han terroriserer. Vi kjenner rollefiguren Andy Barclay fra de tre første Chucky-filmene. Han ble da terrorisert av Chucky som forsøkte å ta bolig i ham i de tre første filmene. Nå er Andy blitt voksen og må på nytt møte marerittet. Andy kommer nemlig på besøk til kriminalasylet for å hjelpe Nica med å bli kvitt Chucky en gang for alle.

Syvende filmen om Chucky. Denne gangen er Chucky bedre forberedt enn noensinne og har mer hjelp enn de som møter ham aner. Han satser nemlig ikke bare alt på et kort denne gangen. Vi snakker flere versjoner av Chucky og samt en god dose hjelp fra Tiffany i både menneskekropp og dukke. Med andre ord blir det mye dukker og morderisk ondskap i fri utfoldelse i filmen.

Filmen er regissert av Don Mancini, som er mannen bak hele Chucky/Child’s play-serien. Han står bak regien til film nummer 5, 6 og 7. Likevel viser han at han ikke er noe særlig til regissør, men klarer seg imidlertid helt ok. Filmen har sine øyeblikk, men dessverre er ikke filmen nok intens og føles heller ikke god nok visuelt sett. Jeg skulle gjerne sett en film med mer innhold og mer sjarme fra rollefigurene.

Historien er forsåvidt grei nok, men filmen bruker alt for lang tid på å komme igang. Det er heller aldri det største drivet i filmen. Dette er en slasher med flere grøssende scener. Likevel føles ikke denne grøsseren hardcore nok i mine øyne. Alt føles for enkelt i formen og det går for lang tid mellom hvert drap. Det er også noe med stemningen som er litt for steril og kald til at filmen virkelig griper fatt i meg. Vi kommer heller ikke tett nok på Chucky i filmen, han føles langt i fra like kul som han pleier å være.

Denne Chucky-filmen skiller seg ut på flere måter, men dessverre ikke nok i positiv forstand. Filmen slutter også litt spesielt i forhold til de andre Chucky-filmene, og det sammen med de mange Chuckydukkene er det mest originale med denne filmen. Det gjør dette til en grei film å se, men ikke så mye mer enn det. Synes filmen har et friskt utgangspunkt, men klarer ikke utnytte dette potensialet til det fulle. I mine øyne skuffet denne filmen meg i så måte. Hadde gledet meg til å få se alle rollefigurene brake sammen i litt av et oppgjør. Dette blir dessverre en god del tammere enn forventet.

- Curse of Chucky - Mer tilbake til røttene igjen
- Seed of Chucky - Dukkefamilien skaper mess i Hollywood
- Bride of Chucky - Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...
- Child's Play 3 - Chucky og Andy i nok en ny kamp på liv og død
- Child's Play 2 - Chucky er tilbake!
- Child's Play - Slasherikonet Chucky er både skummel og ond!

- Curse of Chucky - Mer tilbake til røttene igjen
- Seed of Chucky - Dukkefamilien skaper mess i Hollywood