Anmeldelse av Solsikkenes natt (La Noche de los girasoles), spansk film fra 2006

Drama Spilletid: 123 minutter

Motpoler i en intens og overraskende historiefortelling

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.01.2018]

Alt begynner med nyheten om en brutal voldtekt med døden til følge. En ung jente ble funnet drept i en åker av solsikker. Handlingen foregår nær en liten landsby i det øde området Las Hurdes. Det er nettopp oppdaget en hule i fjellet. Dette funnet håper landsbyboerne kan bli en kommende turistattraksjon. Et par geologer kommer til stedet for å undersøke funnet, men da kona til en av dem blir forsøkt voldtatt varsler hun de andre som kommer stormende til. De leter da etter gjerningsmannen, men da kona tar feil av utseende til en mann, starter en vill jakt som ender med en ny forbrytelse med store ringvirkninger...

Denne spanske godbiten er noe du bør få med deg om du liker god film. Du får en film som leker med fortellingen på en mesterlig måte. Filmen kan minne noe om Vantage Point fra 2008, bare at ‘Solsikkenes natt’ er temmelig mye bedre gjennomført i alle ledd. Filmen begynner med å fortelle en liten bit og ut i fra hvordan ting slutter i den biten får vi enten ser hva som skjedde før og etter med en av rollefigurene som er med i bildet mot slutten. I begynnelsen er dette litt uoversiktlig, men jo mer man kommer ut i filmen jo større del av bildet får man. Elsker igrunnen dette fortellergrepet som virkelig krydrer historiefortellingen og inntrykket av filmen.

Historien i seg selv er også god med interessante problemstillinger. Vi får se hvordan en isolert hendelse kan utløse en skred med følger for de involverte motpolene av noen rollefigurer. Filmen spiller på en misforståelse som kan få store følger. Og hvordan bør slikt straffes? I begynnelsen befinner de i utgangspunktet så vanlige menneskene seg med et valg mellom rettferdighet og hevn. Filmen avslører stadig nye momenter med det som har skjedd og filmen har mange overraskende vendinger i denne solide spanske thrilleren. Hele veien er filmen skapt på en intens måte som holder på interessen vår.

Dette er en veldig spesiell film. Alt er mørkt skildret med voldsomme hendelser, men med en veldig realisme i det som foregår. Regien er ved Jorge Sánchez-Cabezudo som gjør sin debut som spillefilmregissør, og det med stor bravur. Han klarer å fortelle historien på en stødig og intens måte gjennom både dag og nattscener. Hele veien med et flott fotoarbeid som fanger den stemningen rollefigurene opplever. Det er også kult å se hvilke rollefigurer filmen fokuserer på og ikke. Det er ikke alltid at filmen fortsetter slik man gjetter på forhånd. Dette viser noe av det beste spansk film har å by på.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood