Anmeldelse av 8½, fransk film fra 1963

Drama Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 16 år

Et stykke filmkunst om det å lage film!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2017]

Handlingen sentreres rundt den italienske filmregissøren Guido Anselmi (Marcello Mastroianni). Han lider av skrivesperre og skal regissere en science fiction-film. Men midt i sine ekteskapelige problemer har han mistet mye av gnisten. Det gjør at Anselmi bare halvhjertet kjemper for å ferdigstille filmen han jobber med. Han oppholder seg på et nervesanatorium der han er plaget av stadige mareritt. Barndomsminner og skyldfølelser fra en streng katolsk tro forfølger Anselmi. Vi får oppleve hvordan det er å være Anselmi, med ett flettverk av en livlig fantasi, tilbakeblikk og flere rare drømmer som blander seg inn i det vi får oppleve...

Alt begynner med en bilkø i Italia. En mann får panikk da det siver inn gass i bilen hans og alle de andre medbilistene ser på ham uten å hjelpe ham. Vi kan også se en del lik i bussen og noen biler ved ham. Han kommer seg imidlertid ut takluken og flyr opp i skyene. En mann har klart å knytte et rep til beinet hans og bruker ham omtrent som en drage som han leker med på stranden. Og da mannen på stranden drar i ham faller ned fra luften. Det viser seg at denne begynnelsen bare er en rar drøm som hovedpersonen har hatt. Og like etter våkner han opp svett i sengen sin og tror han er blitt syk. Etter en undersøkelse av legen bærer det rett på nervesanatorium for hovedpersonen.

Vi ser en mann i hovedrollen som merker de første tegn på at han er blitt eldre. Han får rynker rundt øynene og ellers sliter med produktiviteten, som før kom lett. Og når han er begynt å bli psykisk syk blir han omgitt av produsenter som er engstelige for å tape penger på filmen han jobber med. Han sliter også med et skrantende ekteskap og har en elskerinne på si. Iblant blander drømmene hans seg inn i historien. Regissøren Guido Anselmis høyeste ønske er at filmen han jobber med skal fremstilles helt uten løgn. Du får også noen flotte damer i alle aldre og galante middelaldrende og eldre herrer i anmarsj som preger filmen.

Den regnes av mange filmkritikere blant de beste filmer noensinne, men krever sin mann å se. Om du ikke er så fascinert av filmkunst er dette langt i fra det man kan kalle folkelig underholdning. Den er nok for noen føles litt tung å fordøye. Dette føles nemlig som et ambisiøst kunstnerisk prosjekt uten like. Du får er et stort mesterverk innen film, og samtidig en film du skal følge godt med for å få med deg alle detaljene. Filmen foregår også på italiensk, som er et sjarmerende, men raskt språk der tidvis teksten flyr over skjermen. Handlingen i filmen har en rød tråd, men har noen konvensjonell historie å fortelle, og har heller mer en særegen beskrivelse av en filmskaper på plakaten på både godt og vondt.

Filmen beskrives som en dramafilmkomedie, men uten at filmen er lattervekkende morsom, heller mer intellektuell tilfredsstillende. Alt er skrevet og regissert av mesterregissøren, Federico Fellini. Dette er hans åttende spillefilm og i tillegg har han levert en del av en episodefilm som er forklaringen på hele tittelen. Fredrico Fellini har laget en svært selvbiografisk film, som i ettertid er den blitt betraktet som den definitive metafilmen, altså film om å lage film. ‘8½’ er viden kjent for å inspirert en rekke filmskapere i alt fra amerikanske Woody Allen til franske François Truffaut.

Du får en god del spesielle og visuelt flotte scener der filmskaperens tanker og fantasier løper løpsk i løpet av filmen. Alt er også nydelig presentert i sort-hvitt av fotografen Gianni di Venanzo med et lydspor av Nino Rota. Vi får se storslåtte plasser og historiske bygninger som danner en storartet bakgrunn for filmen. Du får også veldig mye vakker og klassisk musikk hele veien som er med på å sette stemningen i filmen. I hovedrollen finner vi Marcello Mastroianni som jeg kjenner igjen fra Fillinis ‘Det søte liv’ fra helt på starten av 1960-tallet. Han leverer en solid rolle der han øser ut av sin voldsomme karisma og tillegger rollen samtidig et dypere og mer dramatisk preg, men hele veien med troverdigheten i rollen i behold.

Federico Fellini har laget en film som bare han kan lage. Dette er hans definitive hovedverk som også regnes som en av de store verkene i filmhistorien. Du får, som du kanskje har fått med deg, en litt småkomplisert film som har mye substans å dybde. Det gjør dette til en film du lett kan se mange ganger for å oppdage alt ved den. Fellini har skapt et lekent univers som skapes gjennom minner og assosiasjoner til en filmskaper på randen av sammenbrudd. Du får en film om det å søke etter filmkunst og håpløsheten i det å skape den. 8½ klarte også mesterstykket å vinne to Oscar for både beste fremmedspråklige film og beste kostymedesign i sort-hvit. Filmen ble også ytterligere nominert til beste regi, beste originalmanus og beste scenografi i sort-hvit. Dette er underholdning på et svært særegent vis. Med andre ord er dette en film som du bør prøve deg på om du er opptatt av eldre klassikere og er opptatt av å få med deg et stykke filmhistorie.

- Fellini - Satyricon - Som en vill drøm fra Romerrikets dager
- Spirits of the Dead - Variert ondskap fra stjerneregissører