Anmeldelse av The Shop Around the Corner, amerikansk film fra 1940

Komedie, Romantikk, Drama Spilletid: 99 minutter

To pennevenner vet ikke at de kjenner hverandre

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2017]

Dette er historien om Matuschek and Company. Vi møter vi Mr. Matuschek og folkene som jobber for ham. Det er rett rundt hjørnet fra Andrassys gate på Balta gaten i Budapest i Ungarn. Der får vi historien om Alfred Kralik og Klara Novak som arbeider i samme butikk. De kan ikke utstå hverandre, men gjennom en kontaktannonse innleder de en korrespondanse som raskt utvikler seg til en avstandsforelskelse. Men ingen av dem mistenker at den forhatte kollegaen er identisk med den anonyme brevvennen...

‘The Shop Around the Corner’ er opprinnelsesfilmen til remaken, ‘You've Got Mail’, med Tom Hanks og Meg Ryan fra 1998. Jeg liker godt ‘You've Got Mail’, men originalen er i mine øyne enda et hakk bedre. Og i skuespillet får Tom Hanks virkelig en utfordrer i James Stewart som er en utrolig begavet skuespiller for sin tid. Stewart er kjent fra Hichcock-filmen “Vertigo” og julefilmklassikeren “It's a Wonderful Life” og har også en drøss med andre kule roller. I de andre hovedrollene finner vi Margaret Sullavan og Frank Morgan fra “Trollmannen fra Oz”.

I 1999 ble ‘The Shop Around the Corner’ definert som en del av den amerikanske kulturarven, og filmen ble innlemmet i USAs National Film Registry. Filmen ligger også på “Time's All-Time 100 Movies” av AFI. Liker veldig godt historien i denne filmen som er svært snedig. Manusforfatterne Samson Raphaelson og Ben Hecht har basert manuset på det teaterstykket ‘Perfumerie’ fra 1937 av ungarske Miklós László.

Regien er ved Ernst Lubitsch som blant annet står bak den kritikerroste filmen ‘Trouble in Paradise’ fra 1932. Digger hvordan de to pennevennene ikke kan tolererer hverandre i person og er dypt forelsket i hverandres skriverier, og da han endelig finner ut hvem hans pennevenninne egentlig er spiller han et dobbeltspill som skaper en del herlig og fornøyelig drama som denne filmen baserer seg rundt. Liker også karakterreisen som rollefigurene gjennomgår. Alle lærer seg en lekse og blir bedre menneksker.

Filmen er også listet som en julefilm som “It's a Wonderful Life” og det er fordi slutten av filmen også i denne filmen befinner seg på julaften. Jeg liker julaften i Budapest der det er stemningsfull dag med med store snøfnugg i luften og med treet pyntet. Og i denne delen av filmen kommer også rollefigurene inn i den rette juleånden der de bryr seg om hverandre slik det bør være i julen. Liker også slutten ganske godt der Klara Novak endelig får vite sannheten. Dette er en virkelig storslått og svært kul scene som du bare må se.

Denne filmen hadde jeg ikke hørt om før jeg så den. Og at den var såpass solid kom det som en stor overraskelse. Jeg er jo en stor fan av mange av James Stewarts filmer og han leverte virkelig varene i denne filmen også. Digget manuset i filmen som føles svært gjennomarbeidet. Det kan bero på at teaterstykket det baserer seg på også hadde mye å komme med. Uansett er dette en kul film. Og selv om den ikke direkte føles som en julefilm, da mesteparten av filmen ikke handler om jul, er dette en klassiker som passer godt å se i julen likevel.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• DVDLaser
  • Combustible Celluloid
  • Apollo Guide
  • Filmcritic.com
  • Radio Times
  • Mountain Xpress
  • Cinema em Cena
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Bangor Daily News
  • Cinema Sight