Anmeldelse av Badlands, amerikansk film fra 1973

Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

Morderkjekken og hun som bare ble med på leken...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.12.2017]

Kit (Martin Sheen) er en 25 år gammel mann som ikke er som alle andre. Han faller for den ti år yngre rødhårede jenta Holly (issy Spacek). Kit er en hunk som kan få hvem som helst, men er lei av bare sex med vakre kvinner og faller for det sindige vesenet til Holly som han kan ha lange samtaler med. Holly blir raskt veldig glad i Kit, som hun synes er veldig kjekk.

Men faren til Holly er en bremsekloss for deres forhold, og da Kit tenker å rømme avgårde med Holly, stiller faren hennes, Mr. Sargis (Warren Oates), seg i veien. Det ender i at Kit dreper faren til Holly. Kjærlighet gjør blind for dem begge og de to turtelduene stikker avgårde ut på landeveien. Men alle steder forsøker å gjemme seg blir det raskt problemer og Kit svarer alltid med å skyte seg ut av problemene...

Holly og Kit er to vidt forskjellige typer. Hun er veldig rolig og forsiktig, imens han er mer brautende og impulsiv. Han blir fortalt at han ser ut som James Dean, imens Holly ser mer ‘ordinær’ ut i sitt utseende. Kit er søppeltømmer av yrke, men drømmer om å bli berømt en dag. Til tross for alle forskjellene kommer de for det meste bra overens. Men livet på rømmen er ikke helt slik de begge så det for seg.

Regien er ved Terrence Malick. Han er en regissør som lager og har laget en god del kunstneriske filmer. Malick er også kjent for å lage få filmer og hadde en 20 års pause mellom 1978, da han lagde Days of Heaven og helt til Den Tynne Røde Linjen kom ut i 1998. ‘Badlands’ er også Terrence Malicks debutfilm. Filmen er imponerende bra laget med en gjennomført flott estetikk i hele filmen. Synes også historien, dramaet og thrilleren flyter usedvanlig bra i filmen.

Filmen kan minne litt om en blanding mellom filmer som Arthur Penns ‘Bonnie and Clyde’ fra 1967 eller Tony Scotts ‘True Romance’ fra 1993. På samme måten som ‘Badlands’ er sterkt inspirert av ‘Bonnie and Clyde’, nærmere bestemt tenåringsversjoner av det berømte gangsterparet fra virkeligheten, har også ‘True Romance’ har hentet heftig inspirasjon fra ‘Badlands’, og ikke bare fra historien men også musikken er svært lik i de to filmene. Og ‘Badlands’ er basert på

‘Badlands’ er også en omdiskutert film for sin tid med litt samfunnskritikk. De to hovedpersonene Kit og Holly er gjennomsyret av den alminnelige massekulturen. Begge forsøker å drømme seg bort til en annen verden. Vi får indirekte se at Kit og Holly blir berømte gjennom sin tid med massedrap på rømmen. Akkurat der minner dette litt om Oliver Stones ‘Natural Born Killers’, men denne filmen er ikke fult like brutal.

Filmen har en god del kvaliteter ved seg som fremdeles gjør at filmen skiller seg ut i mengden. Liker den gode flyten og drivet i filmen, som langt i fra kan sies å være umoderne, selv for en film fra 1973. Skuespillerne leverer også varene i filmen. Martin Sheen, kjent fra filmer som ‘Apokalypse Nå!‘ og ‘The Departed’, storspiller som den etterhvert så beryktede massemorderen. I rollen som den mer rolige og viljesvake Holly finner vi Sissy Spacek, bedre kjent som Carrie i Stephen King-filmatiseringen til Brian De Palma. Hun har også en mindre rolle i Oliver Stones JFK og Netflix-serien Bloodline (Der hun spiller moren i Rayburn-familien).

Jeg har alltid likt gangsterfilmer. Det er noe litt mystisk og uvirkelig med slike fortellinger, og da særlig ungdomsforbrytere som kommer i klammeri med loven. Dette er en svært gjennomarbeidet film med utsøkt manus og regi. Det er det som har gjort ‘Badlands’ til en stor favoritt hos mange kultfilmelskere. Liker godt at filmen ikke er like kunstnerisk som mange av Terrence Malicks mange andre filmer. Dette er med andre ord et mer folkelig kriminalfortelling der vi kommer tett på morderen. Det gjør dette lett å like til tross for en massemorder i front.

- Voyage of Time - En og en halv time i total harmoni for kropp og sjel
- The Tree of Life - Gigantisk om livet og vår eksistens