Anmeldelse av Donald Ducks juleønsker (Celebrate Christmas with Mickey, Donald & Friends), amerikansk film fra 2000

Animasjon, Familie, Tegnefilm Spilletid: 53 minutter Aldersgrense: Alle år

Disneys magiske julekortfilmer varmer stort

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.12.2017]

Dette begynner med skikkelig julestemning med snø og selveste julenissen i hans verksted på Nordpolen. Vi merker at denne korte tegnefilmen begynner å dra på årene, men likevel har kortfilmen mye kvaliteter ved seg og er svært sjarmfull med sin herlige tegnefilmstil. Og når nissen drar avgårde med sine reinsdyr får du skikkelig julaftenstemning. Neste film begynner også med glade jul med en salig julestemning og den koseligste julefeiringen. Og den andre kortfilmen lapper bra over den første med nissen som leverer gaver til det perfekte stemningshuset med unger som sover og gleder seg til jul. Og tegnestilen er ganske lik som den første filmen, også julenissen ligner veldig.

Disney kan barneunderholdning og en jul er ikke komplett uten Donald. Og her får vi en svært tidlig variant av Donald med langt nebb og sammen med Mikke Mus og Langbein. Liker også slapstick-humoren i disse superkoselige tidlige Disney-kortfilmene. Men alle tegnefilmene har da farger og er svært godt gjennomarbeidet med en super sjarme. Det gjør denne filmen til en skatt i seg selv å oppleve. Det viser i alle fall at gode gamle Disney allerede leverte magi på tidlig 1930-tallet, som de tidligste av disse filmene er fra. Og gode tegnefilmer går aldri av moten.

Nå skal jeg innrømme at kakekarnevalet ikke var blant mine favoritter, men de små setter kanskje ekstra pris på det. Men så kommer det seg i neste film i igjen med Plutos juletre, som er svært klassisk og god på skikkelig julekos for både store og små. Deler av denne kortfilmen forekommer også på filmen ‘Mikkes Magiske Jul - Innesnødd i musehuset’ som jeg også nylig. Snøballkrigen mellom Donald og sine nevøer er også legendarisk og svært moro.

I siste korfilm i samlingen møter vi Oksen Ferdinand. Den er ikke særlig julete, men likevel ganske eventyraktig i fortellermåten og passer godt inn. Det er også en varm og koselig fortelling om oksen som ikke liker å slåss i tyrefekting. Men ikke oksen Ferdinand som bare liker å lukte på blomster. Men med et uhell blir Ferdinand valgt som premieokse da han stikker seg på en bie. Mer trenger jeg ikke avsløre.

Denne samlingen filmer har jeg sett deler av før og hadde digget å se dette hver jul i barndommen da jeg var helt Disneyfiksert og elsket tegneserier i alle formater. Dette er kortfilmer som aldri går av moten. Jeg blir skikkelig varm om hjertet når jeg ser denne ypperlige samlingen kortfilmer. Noen kortfilmer kunne vært mer julete og derfor trekker jeg noe, men dette er en skikkelig stemningsskaper som jeg lett kan se hver jul til jeg ligger i kisten. Med andre ord er dette en julefilmtradisjon verdig. Men dette er best på selveste julaften for å få den siste lille ekstra stemningen før maten kommer på bordet.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Jane-mysen.no